Hopp til innhold

- Glattkjøringskurs gir falsk trygghet

Glattkjøringskurs gir elever en falsk sikkerhet på veien. Det hevder mangeårig trafikklærer Tormod Tangen.

Glattkjøring

Fra NAFs glattkjøringsbane på Rudskogen i Østfold. Kursleder for NAFs glattkjøringsbane på Rudskogen, Mary Schjerpen, mener erfaringene gjort på banen reduserer ulykkesrisikoen.

Foto: Kathrine Brønn / NRK

Glattkjøringskurset på bane er i dag obligatorisk for alle som skal lappen.

Målet er ifølge NAF "å skape opplevelser og ettertanke som vil kunne føre til endret og tryggere kjørestil på glatt føre".

Virker mot sin hensikt

Tormod Tangen, som er mangeårig trafikklærer i Østfold, er imidlertid uenig.

Han er blant de som mener glattkjøringa virker mot sin hensikt og at kurset gir elever en falsk sikkerhet på veien. Ifølge han er det viktig at elevene får oppleve at ting går galt.

- Da vet man at man har sine begrensinger hvis man begynner å gli. På veien får du bare én sjanse. På banen kan man kjøre opp igjen, justere adferden, og lykkes neste gang. Det gir en falsk trygghet i virkeligheten, sier Tangen.

- Må bli mer reell

Glattkjøring

Tormod Tangen, som er mangeårig trafikklærer i Østfold, mener glattkjøringskurset gir elever en falsk sikkerhet på veien.

Foto: Kathrine Brønn / NRK

Tangen etterlyser større baner med mulighet for høyere hastigheter, slik at elevene ikke forlater anlegget med for stor selvtillit.

- I virkeligheten er farten mye større. På rette strekninger er makshastigheten i dag på 60 kmt, og det er for dårlig. I svingene er hastigheten helt nede på 20-30 kmt. Årsaken er at banene er for små, sier han.

Tangen holder fast ved at elevene må få en sterke opplevelse av det å mislykkes på glatt føre.

- Spør du noen som har vært på glattkjøringsbanen er det første de sier at det var moro. Det bekymrer meg, sier han.

Har tro på kurseffekten

Kursleder for NAFs glattkjøringsbane på Rudskogen, Mary Schjerpen, er ikke enig.

Glattkjøring
Foto: Kathrine Brønn / NRK

Hun har stor tro på kurset, og mener erfaringene gjort på banen reduserer ulykkesrisikoen.

- Hvis elevene går ut herfra med en følelse av å mestre har kjørelæreren mislykkes. Men det er heller ikke mitt inntrykk at det er slik. Vi har en oppsummering etter kurset hvor elevene skal tenke på hva som gikk galt og hva man kunne gjort annerledes for å unngå en ulykke, sier hun.

Økt pågang

Når det gjelder banens utforming og vankelighetsgrad, forteller Schjerpen at det nå jobbes med nye planer for Rudskogen.

Kursleder for NAFs glattkjøringsbane på Rudskogen, Mary Schjerpen.

Kursleder for NAFs glattkjøringsbane på Rudskogen, Mary Schjerpen.

Foto: Kathrine Brønn / NRK

- En ny sving skal stå ferdig i løpet av året. Den skal ta høyere hastigheter og skape en større realisme for bilførerne, ifølge Schjerpen.

Kurslederen forteller også at pågangen ved kursbanen har økt.

- Vi har en økning når det gjelder private og bedrifter som kommer hit, til tross for at de har førerkort. Det betyr vel at de også har tro på effekten av kurset, sier hun.