SE OGSÅ: |
LYD OG VIDEO |
Hjelp | Mer lyd og video |
ALT OM: |
- Det er noe av det verste jeg har sett. Jeg reagerte spesielt på at det ikke var noen form for sikring selv om det var 10 - 12 meter fritt fall fra arbeidsstedet. Det var også mye rot på byggeplassen som kunne føre til at folk lett kunne snuble.
Bildene tatt ulykkesdagen
Slik reagerte Forbundsleder i Norsk Arbeidsmannsforbund Erna Dynge etter å ha sett bildene tatt fra norsk side av byggingen av ny Svinesundsbru. Bildene er tatt onsdag 20. august, samme dag som en 41 år gammel tysk statsborger omkom etter en fallulykke fra den svenske siden av anlegget til den nye brua.
Mannen falt 30 meter ned fra en bropilar og døde senere av skadene på sykehuset i Fredrikstad.
Advarte samme dag
Senere samme onsdagen ringte det regionale verneombudet og varslet arbeidstilsynet i Norge om de farlige arbeidsforholdene på norsk side. Arbeidstilsynet rykket ut fredag 22. august.
- Der ser man hvor lite sikkerheten til arbeidstakerne blir satt lys på. Det tok to dager før arbeidstilsynet rykket ut, og selv om ulykken skjedde på svensk side gjaldt dette det samme byggeprosjektet. Det er helt forkastelig. Ulykken kunne like godt ha skjedd på Norsk side, sier Dynge.
Reagerte så fort de kunne
Sånn skal den nye brua se ut. Brua åpnes 5. juni 2005.
Distriktsjef Hanne Luten i Arbeidstilsynet mener de tok advarslen fra regionalt verneombud alvorlig.
- Det gikk ikke fullt to dager. Vi fikk beskjed sent på dagen den 20. august, og rykket ut tidlige den 22. august. Grunnet til at vi ikke rykket ut førvar at det er slik at den tragiske ulykken skjedde på svensk side av byggeprosjektet, og da er det svenskenes ansvar å følge opp ulykken.
Arbeidtilsynet vil ikke være med på at de reagerte for tregt.
- Vi har en tung offensiv mot anleggsbransjen nå, og reiste ut og foretok tilsyn så fort vi kunne gjennomføre det på en forsvarlig måte.
FAKTA OM NY SVINESUNDSBRU
- Tegnet av arkitektfirmaet Lund & Slaatto -
- Prosjektert av ingeniørfirmaet Aas-Jakobsen AS -
- Åpnes 7. juni 2005 – etterfulgt av 100-årsfest på Fredriksten festning -
- Finansiering: Bompenger på norsk E6 – svenskene ønsker bruavgift for all tungtransport. Svensker skal bygge brua. Kostnadene skal deles likt mellom Norge og Sverige. Hele veiprosjektet fra Svingenskogen i Norge til Nordby i Sverige er beregnet å koste 750 millioner kroner. -
- Kostnad: 350 millioner kroner . -
- Materialer: 1.400 tonn stål og 5.300 kubikkmeter betong -
- Bruspenn: 172 meter bredt -
- Høyeste punkt: 84,7 meter over vannflaten -
- Lengde: 600 meter -
- Seilingshøyde: 50 meter * (senere oppjustert) -
- Kilde: Svinesund.no -