Partene i klimaforliket ble i dag
på 2,5 prosent fra neste år og fem prosent fra 1. juli 2010.Det er ledelsen ved
ikke fornøyd med.Skuffet over satsingen
Miljøvernminister Erik Solheim har uttalt at dette er "en gledens dag for alle som er opptatt av rask innføring av miljøvennlig biodrivstoff i Norge".
Administerende direktør ved Uniol, Jon Duus, mener imidlertid at innføringen av biodrivstoff burde ha skjedd enda raskere.
- Vi er litt skuffet. Vi hadde regnet med at politikerne hadde stått ved det de har sagt tidligere i klimaforliket og at det skulle bli et omsetningspåbud fra nyttår på fem prosent, sier Duus.
Uniol-ledelsen er fornøyd med at politikerne har vist politisk vilje til å støtte biodrivstoffsektoren, men Duus sier det er skuffende at innføringen ikke blir så rask som klimaforliket fra i fjor signaliserte.
Et omsetningspåbud betyr at en viss andel av drivstoffet til veitrafikken skal bestå av biodrivstoff.
Formålet er å redusere utslippene av klimagasser i forhold til bruk av fossilt drivstoff.
- Vanskeligere situasjon nå
Duus sier at betingelsene for Uniols produksjon i Fredrikstad har endret seg siden beslutningen om å investere ble truffet.
- Det er klart at situasjonen rundt oljepris, dollarkurs og våre råstoffer i denne sammenhengen også vil være medvirkende faktorer i forhold til om vi kan drive fabrikken i Fredrikstad lønnsomt, sier Duus.
Starter i mars
Foreløpig ligger det ikke an til å bli noen endringer vedrørende tidspunktet for Uniols produksjonsstart i Fredrikstad.
- Vi skal starte produksjonen i slutten av mars og skal være i full drift i siste halvår neste år, sier Duus.
Anlegget skal produsere 100.000 tonn biodiesel i året - nok til å dekke hele etterspørselen i landet.