I sommer har en mindre ekstra ferge vært i drift. Det holder ikke, mener Norges lastebileierforbund.
På kollisjonskurs
– Vårt krav er en fjerde ferge permanent. En ferge som minst må være på størrelse med de andre fergene, sier styremedlem Jan Yngvar Tømmerholt i Norges lastebileierforbund.
Tirsdag vedtar lastebileierforbundet kravet forklarer Tømmerholt, et krav som Bastø Fosen allerede avviser før forbundsstyret formelt har vedtatt det.
– Ny ferge er ikke noe problemstilling for oss nå. Og det er det heller ikke behov for, svarer daglig leder Olav Brein i Bastø Fosen kontant.
– Vi har sjåfører som har måttet ventet over tre ferger før de har fått plass. Det er alt for dårlig, sier Tømmerholt i lastebileierforbundet.
– Lastebiltrafikken har gått ned
Bastø Fosen parerer imidlertid lastebileierforbundets krav med at trafikken statistisk går ned på streikningen.
– Lastebiltrafikken har gått betydelig ned siden toppåret 2008, sier Brein i Bastø Fosen.
I sommer ble en mindre fjerde ferge satt inn i fergesambandet mellom Moss og Horten. Det har gitt kortere køer, og det som nå skal vurderes, er en videreføring av denne løsningen.
Minner om konsesjonsvilkår
Leder i samferdselskomiteen i Østfold fylkeskommune, Per Inge Bjerknes, forstår situasjonen for lastebilnæringen og minner Bastø Fosen om konsesjonsvilkåra.
– Vi vet det har vært store utfordringer med avviklingen av trafikken. Hvis det er mye kø og folk ikke kommer med på flere ferger på rad, så skal en fjerde ferge settes inn permanent. Det ligger i Bastø Fosens konsesjonsvilkår, sier Bjerknes.