Hopp til innhold

Krever ny stor ferge mellom Moss og Horten

Lastebilnæringen krever en ny stor ferge mellom Moss og Horten - uaktuelt sier Bastø Fosen.

Bastøfergen kan få fergeselskap om et par år.

Lastebileiere er lei av å vente over flere ferger.

Foto: Scanpix

I sommer har en mindre ekstra ferge vært i drift. Det holder ikke, mener Norges lastebileierforbund.

Hvis det er mye kø og folk ikke kommer med flere ferger på rad, så må en fjerde ferge settes inn mellom Moss og Horten permanent. Det ligger i Bastø Fosens konsesjonsvilkår.

Leder i samferdselskomiteen i Østfold fylkeskommune Per Inge Bjerknes

På kollisjonskurs

– Vårt krav er en fjerde ferge permanent. En ferge som minst må være på størrelse med de andre fergene, sier styremedlem Jan Yngvar Tømmerholt i Norges lastebileierforbund.

Tirsdag vedtar lastebileierforbundet kravet forklarer Tømmerholt, et krav som Bastø Fosen allerede avviser før forbundsstyret formelt har vedtatt det.

Per Inge Bjerknes, samferdselspolitiker Sp

Samferdselspolitiker Per Inge Bjerknes (Sp).

Olav Brein

Olav Brein.

Foto: Per Foss / NRK

– Ny ferge er ikke noe problemstilling for oss nå. Og det er det heller ikke behov for, svarer daglig leder Olav Brein i Bastø Fosen kontant.

– Vi har sjåfører som har måttet ventet over tre ferger før de har fått plass. Det er alt for dårlig, sier Tømmerholt i lastebileierforbundet.

– Lastebiltrafikken har gått ned

Bastø Fosen parerer imidlertid lastebileierforbundets krav med at trafikken statistisk går ned på streikningen.

– Lastebiltrafikken har gått betydelig ned siden toppåret 2008, sier Brein i Bastø Fosen.

I sommer ble en mindre fjerde ferge satt inn i fergesambandet mellom Moss og Horten. Det har gitt kortere køer, og det som nå skal vurderes, er en videreføring av denne løsningen.

Minner om konsesjonsvilkår

Leder i samferdselskomiteen i Østfold fylkeskommune, Per Inge Bjerknes, forstår situasjonen for lastebilnæringen og minner Bastø Fosen om konsesjonsvilkåra.

– Vi vet det har vært store utfordringer med avviklingen av trafikken. Hvis det er mye kø og folk ikke kommer med på flere ferger på rad, så skal en fjerde ferge settes inn permanent. Det ligger i Bastø Fosens konsesjonsvilkår, sier Bjerknes.