Hopp til innhold

- Folk mest opptatt av taxfree-varene sine

Noen av passasjerene ombord i Norwegian-flyet var mer opptatt av å få med seg taxfree-varene sine ut enn å evakuere umiddelbart.

Norwegian-fly måtte nødlande
Foto: Tobias Sakrisvold Martinsen / NRK

Det sier Geir Saxegaard fra Moss, som selv var passasjer i Norwegian-flyet.

Les også: Passasjerer varslet om brann

Les også: - Utrolig proff kabinbesetning

- Det som var mest skremmende med hele nødlandingen, var at noen passasjerer var mer opptatt av å få med seg taxfree-varene sine enn å evakuere så fort som mulig, sier Saxegaard.

- Folk forsto ikke alvoret

Geir Saxegaard fra Moss
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Saxegaard mener at dette vitner om en dårlig virkelighetsoppfatning.

- Når du gjør en nødlanding med et fly som er fullastet med drivstoff og bråstopper på rullebanen og luftskliene åpnes opp - da er det alvor. Da må folk komme seg ut så fort som mulig og ikke bruke tid på å hente tingene sine ned fra hattehyllene, sier Saxegaard.

- Gikk saktere enn det burde ha gjort

Han forteller at flere ble provosert av denne oppførselen fra noen av passasjerene.

- Jeg fikk selv ikke evakuert så fort som jeg skulle, fordi folk rotet omkring i hattehyllene, sier mossingen.

Han sier at noen av passasjerene kanskje kan ha fått en feilaktig oppfatning av situasjonen i og med at kabinpersonalet beholdt roen og sørget for å unngå panikkstemning.

- Savnet mer trøkk i evakueringen

Han synes personalet gjorde en god jobb, men savnet myndigere evakuering.

- Jeg savnet litt mer trøkk for å gjøre evakueringen mer effektiv. Men ansvaret lå hos hver enkelt også. Det er grenser for hva personalet kan ha ansvar for, sier Saxegaard.