Hopp til innhold

- Feil bolter ga oljeutslipp

Riise Underwater Engineering må gi kommunen en forklaring på hvorfor det oppsto en oljelekkasje fra Nordvard sist søndag.

Prosjektleder Stein Inge Riise

Prosjektleder Stein Inge Riise sier de ikke fikk beskjed fra leverandøren om at boltene var feil.

Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK

Firmaet som tømmer krigsvraket Nordvard skal onsdag morgen forklare Moss kommune hva som skjedde da det i forbindelse med tømmingen begynte å lekke olje fra skipsvraket sist søndag.

Stein-Inge Riise i Riise Underwater Engineering leder tømmingen, og sier at feil type bolter var årsaken til lekkasjen.

- Vi fikk feil type bolter, og det var det som var årsaken til dette, sier Riise til NRK.

Boltene avgjørende

Skipet ble senket i 1944, og vraket ligger på 35 meters dybde utenfor Moss. Nå er vraket i så dårlig forfatning at Kystverket og kommunen har krevd at det blir tømt for olje.

Mandag startet selve tømmingen av vraket. Og det var i forbindelse med klargjøring for tømmingen at de nye lekkasjene oppstod.

- Oljen har lekket ut fra bolter i skroget hvor vi har gjort rent. Disse boltene var i utgangspunktet tette. Men vi har jo hele tiden visst at det er disse som er problemet, forklarte Riise da utslippet ble kjent.

Han anslo at mellom 50 og 100 liter olje rant ut. Oljen lukter sterkt, og flere av noaboene har klaget over plager i forbindelse med lukten.

- Vi gjorde ikke noe galt

Miljø- og samferdselsutvalget i Moss kommune får klokken 09:00 torsdag morgen en orientering fra Kystverket om arbeidet med tømmingen.

Riise kommer vil være tilstede, men kommer ikke til å ta til orde for selvkritikk.

- Vi fikk feil type bolter, og det fikk vi ikke beskjed om fra leverandøren. Beredskapsplanen fungerte helt som den skulle, og det skal vi orientere om på møtet, sier han til NRK. 

Tømming Nordvard

Arbeidet med å tømme vraket er beskrevet som utfordrende. Mandag startet jobben.

Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK