Hopp til innhold

- Feil å flytte Godafoss

Bellona mener det var feil å gi Godafoss tillatelse til å gå fra Norge uten først å sikre oljetankene.

Godafoss
Foto: Kystverket

Rådgiver i Bellona Sigurd Enge sier skipet aldri skulle forlatt Norge før skadene var reparert.

- Det viser seg jo nå at den lekker så mye olje at de ikke så det forsvarlig å la den gå videre dit den skal repareres, og dette sa vi i forkant, sier Enge. Han og Bellona har hele tiden ment at man ikke har kontroll på en eventuell ny lekkasje før tankene er tømt for olje og sikret.

Enge mener det er gjort en hastverksbeslutning som ikke holder mål.

Beordret i nødhavn

Godafoss grunnstøtte på Kvernskjærgrunnen ved Asmaløy på Hvaler den 17. februar. Der ble den liggende i fem dager, før den ble dratt av grunn. Mandag kveld denne uken startet slepingen til Odense i Danmark hvor skipet skal bli reparert.

Men tirsdag slo den svenske kystvakten alarm da det ble oppdaget en stripe olje i farvannet etter havaristen.

– Vi ser veldig alvorlig på denne hendelsen. Store oljeklumper driver nå rett inn mot svenskekysten. Det er ikke morsomt for oss å få denne oljen på holmer og skjær i området, sa Bussqvist til NRK.no da.

LES OGSÅ: Svenskeordfører forstår ikke at det kunne skje

Onsdag sa talsmann for rederiet Eimskip Bjørn Richard Olsen fra kommunikasjonsbyrået First House til NRK at skipet ikke lakk olje , men at det var oljerester som satt fast i skroget som hadde løsnet under overfarten.

I går kveld ble imidlertid skipet beordret til nødhavn i Grenå i Danmark for undersøkelser, etter at Kustbevakningen slo alarm om nye lekkasjer under overfarten til Danmark. Den svenske kystvakten mener det lakk olje fra skipet.

Utelukker ikke nye lekkasjer

– Vi har hatt en hypotese om at det var oljerester festet til bunnen av skipet som var kilden som den svenske Kustbevakningen oppdaget tirsdag, var svaret fra rederiets talsmann torsdag.

– Men vi kan selvsagt heller ikke utelukke at det har lekket olje fra de skadede tankene, sier Bjørn Richard Johansen.

– Men hvordan kunne dere si i går at de skadede tankene var hermetisk lukket, og at det ikke kunne være fra dem det lakk?

– Da båten var nede i 2 knops fart var det ikke olje som vi kunne se komme fra tankene. Derfor har vi hatt denne hypotesen om at oljen som har lekket på veien må stamme fra skipets skrog, sier Johansen.

- Skulle aldri blitt sluppet avgårde

Rådgiver i Bellona, Sigurd Enge, sier dette blir tatt svært alvorlig av danske myndigheter.

- Jeg håper dette får et etterspill, slik at det ikke skjer igjen. En båt med åpne brennstofftanker med olje i kan man ikke la gå ut på havet. Å eksportere en sånn miljøbombe til Danmark uten å sikre den først, det er slett arbeid. Jeg klander rederiet, men også norske myndigheter burde fulgt bedre opp, avslutter Enge.