SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Se også: Les hva Forbrukerrådet mener
Forbruker-rapporten har testet servicen ved turistkontorer i 15 norske sommerbyer. Testen viser store forskjeller.
44 av 100 poeng..
Det beste turistkontoret oppnår 80 av 100 poeng. Dette turistkontoret har gjennomgående god service. Fredrikstad får bare 44 poeng, og er det desidert dårligste kontoret i undersøkelsen.
- Vi har kontaktet disse 15 kontorene og spurt dem om alt mulig - fra fiskekort til overnatting. I Fredrikstad var de dårlige på å svare oss på henvendelsene våre på post og epost. Svarene var dårlige, og kom sent. De var dårlige på telefon også, forteller Geir Røed i Forbrukerrådet.
Også nettsidene til turistkontoret får stryk i rapporten.
- Pene damer på kontoret
Men ikke alt er like dårlig, det er ett lyspunkt.
- Joda, de er hyggelige når man møter opp der. Jeg var der selv, og det var søte og hyggelige damer der som ga meg god hjelp, sier Røed.
Alle resultatene er ikke publisert ennå, så langt er kun de to dårligste kontorene offentliggjort. Kun Svolvær kan måle seg i elendig service fra turistkontoret. De fikk 55 poeng i undersøkelsen.
Ved turistkontoret i Fredrikstad opplyser de at de lanserer nye nettsider allerede i morgen. Men det har forsløpig ikke lyktes NRK i å få kontakt med noen ved turistkontoret for en kommentar til rapporten fra Forbrukerrådet.