Kystverket var selv med på å utvikle teknologi for å tømme vrak med eksplosiver ombord, uten å bruke dykkere.
Likevel velger de å vente med tømmingen av vraket for å legge oppdraget ut på ambud.
Sjelden teknologi
- Nå har det nesten gått fire uker siden krigsvraket begynte å lekke olje på bunnen av Mossesundet.
- Og man har enda ikke kommet lenger enn til å legge et betonglokk over lekkasjen, sier fagansvarlig Jan-Hugo Holten i Miljøvernforbundet til NRK.
Bergensfirmaet som var med på å utvikle denne teknologien sammen med SFTs beredskapsavdeling i Horten, nåværende Kystverket, bekrefter at de kunne tømt skipet i løpet av et par ukers tid.
Dette er et av to firma på verdensbasis med denne teknologien. Likevel må oppdraget legges ut på ambud forklarer prosjektleder Tore Halvorsen i Kystverket.
- Det vil bli laget en plan som blir sendt til fiskeri- og kystdepartementet i løpet av uka slik at oppdraget etterhvert kan legges ut på ambud, sier Halvorsen.
EU-regler
Det er EUregler som gjør at Kystverket legge oppdraget med å tømme det lekkende skipsvraket ut på ambud. Dette har Miljøvernforbundet liten forståelse for sier Holten.
- At ikke Kystverket kan veie hensynet til miljøet og befolkningen i Moss foran ambudsreglene har vi ingen forståelse for.
- Det vil også være mulig på samme måte som med tetningsarbeidet, å bruke såkalte unntaksregler for å få dette til, sier Holten.