Hopp til innhold

- "Dødens vei" en saga blott

Ikke en dødsulykke på E6 mellom Uddevalla og Svinesund de siste fem årene.

Ny Svinesundbru

FÆRRE DØDSULYKKER. Fire felt over Svinesund ble åpnet i 2005. Nå er det meste av E6-strekningen fra grensen til Uddevalla med motorveistandard.

Foto: Rainer Prang / NRK

Svensk politi mener den nær fullførte ombyggingen av E6 nord for Uddevalla til motorvei ser ut att ha gjort strekningen fram til grensen ved Svinesund mye sikrere.

Mens det ble åpnet for motorvei og fire felt ved Svinesund i 2005, har E6-utbyggingen vært gjort i etapper sydover mot Uddevalla.

Det meste av strekningen har nå motorveistandard.

- Motorvei er en sikker vei, sier Anders Lindberg, sjef hos trafikkpolitiet i Vänersborg til avisen Bohuslänningen.

Les også:

Ingen dødsfall

I årene 2003 til 2008 omkom sju personer i trafikkulykker på E6 nord for Uddevalla fram til grensen ved Svinesund.

Fra 2008 og fram til i dag har det ikke vært noen dødsulykker på denne strekngen, ifølge statistikk fra Transportstyrelsen.

- Jag kan ikke finne noen ulykker på den strekningen de siste fem årene, sier koordinator Henrik Andersson ved Transporstyrelsen til Bohuslänningen.

Fra 2008 har flere nye etapper langs E6 fått motorveistandard med to filer og separate kjørefelt, og det er forklaringen på at dødsulykkene forsvinner, mener politiet.

- Det er temmelig åpenbart at man med separate kjørefelt ikke får ulykker der biler kommer over i motsatt kjørefelt og det oppstår front mot front-kollisjoner, sier Anders Lindberg.

Han peker også på at det på sidene av motorveiene er ryddet kraftig for fjell, stein og trær, slik at de som eventuelt kjører av veien bedre klarer seg ved ulykker.

Les også:

Finnes bakside

Mens sikkerheten er bedret i Nord-Bohuslän er det ikke like bra ellers i Västra Götaland, som topper statistikken over dødsulykker på europaveiene.

En av de hardest rammede strekningene er i følge Bohuslänningen E20 gjennom Skaraborg, der det har vært ti dødsulykker de siste fem årene.

Strekningen skal få midtdelere innen år 2021, ifølge Trafikverket.

- Når vi snakker om for- og bakdeler så har motorvei ingen positiv klang, og oppfattes som noe som fører til økt bilisme og miljøødeleggelse. Men vi glemmer ofte de positive sidene, sier politiets Anders Lindberg.

Trafikkanalytiker Tomas Fredlund ved Transportstyrelsen er enig med Lindberg i at motorvei er sikrest, men at det ikke uten videre er slik at det er å foretrekke.

- Man får flere sikre mil vei bygget gjennom å midtseparere for eksempel en fylkesvei. Så hva slags alternativ som er best er ikke alltid motorvei, sier Fredlund.