Sara Vilde Solås
Foto: Petter Larsson/NRK

Dette gjorde NRK Østfold i 2017

Her får du alt du trenger å vite om hva vi gjorde i fjor.

INNHOLDSOVERSIKT:

1. Høydepunkter – Dette er vi stolte av
2. Dette er vi ikke så stolte av
3. Etikk
4. Hva vi gjorde på TV, nett og radio og i sosiale medier
5. Hvem er du (publikum)?
6. Hva NRK Østfold ønsker å være

Hva vi er stolte av

Nyhetsarbeidet vårt

NRK Østfold er den eneste fylkesdekkende nyhetsredaksjonen i Østfold, og vi gir deg nyheter fra fylket vårt hver eneste dag gjennom hele året. Vi publiserer på radio, TV, nett og sosiale medier.

Gjennom året har vi holdt nyhetstrykket oppe på mange områder, deriblant kommunereformen og politikk generelt, krim, samferdsel, helse, miljø og temaer knyttet til riksgrensen til Sverige.

Blant de største nyhetssakene vi jobbet med i fjor, er saken om Åge Villi Kristiansen som hadde levende fluelarver i et sår på foten etter behandling ved Skoggata bo- og servicesenter i Moss. Saken førte til at Moss kommune vedtok at det private helsefirmaet Norlandia, som drev to omsorgssentre i Moss, ikke fikk drive videre da avtalen gikk ut i januar 2018.

NRK Østfold avslørte også at styret i den ideelle stiftelsen Moss Feriekolonier tok ut mer i honorar til seg selv enn de brukte på vanskeligstilte barn. Stortingsrepresentant Ulf Leirstein fra Frp er styreleder i stiftelsen.

På høsten samarbeidet vi med NRK Buskerud og NRK Østlandssendingen om en serie som satte søkelyset på ungdommer som deler videoer på sosiale medier av at de har sex.

Øyvind Arntsen får journalistpris

Øyvind Arntsen ble tildelt NRK Østfolds journalistpris for arbeidet med dokumentarserien «Kongelige fotografer».

Foto: Vigdis Eliassen/NRK

NRK Østfold samarbeidet også med Amedia-avisene i Østfold for å kartlegge hva Østfoldbenken på Stortinget hadde oppnådd i løpet av den siste stortingsperioden. Dette arbeidet førte til mange gode nyhetssaker. Vi dekket også stortingsvalget grundig, og valgdekningen vår toppet seg i en vellykket nettsending på valgnatta fra Verket i Moss.

Vår medarbeider Øyvind Arntsen vant NRK Østfolds journalistpris for 2017 – for et omfattende arbeid som startet i 2015, nemlig dokumentarserien «Kongelige fotografer». Prosjektet var et samarbeid mellom NRK Østfold og Dokumentar og Samfunn på Marienlyst og dessuten et samarbeid mellom NRK og Det kongelige hoff. Serien besto av to timelange programmer og ti kortfilmer. Hele serien ble produsert med støtte fra Nordisk TV-fond, og begge dokumentarfilmene er vist på dansk og svensk TV.

Trond Øyvind Karterud og Harald Borgebund

Programleder Trond Øyvind Karterud og statsviter Harald Borgebund sørget for god stemning under valgnatta i september.

Foto: NRK

Hva er vi ikke stolte av?

NRK Østfold ønsker å nå ut til alle deler av Østfold-samfunnet, men vi treffer ikke de unge så godt som vi ønsker.

Barn og ungdom i Norge i dag vokser opp med et stort mediemangfold, og vi konkurrerer ikke bare med andre norske medier om deres oppmerksomhet, men også med tilbudet fra store internasjonale aktører og sosiale medier. Derfor legger vi mer innsats i å nå barn og unge med norskprodusert innhold.

Vi legger vekt på barn og unges medievaner når vi planlegger og produserer innhold for denne målgruppen.

Herman Midtsjø, Alberte Bekkhus og Bianca Skoglie

Nettserien Pusherne, som vi laget i samarbeid med NRK P3, ble sett av mange tusen ungdommer over hele landet. Men vi var likevel ikke flinke nok til å nå de yngre brukerne i 2017.

Foto: Magnus Brenna-Lund/NRK

Etikk

NRK Østfold er opptatt av å følge pressens etiske regelverk. Vi ble i 2015 innklaget to ganger til Pressens Faglige Utvalg (PFU). Vi fikk kritikk i den ene saken og ble felt for brudd på god presseskikk i den andre.

Men i 2016 og 2017 fikk vi ingen klagesaker mot oss, og det er vi fornøyd med. Det skyldes ikke at vi har blitt mindre kritiske i vår journalistikk, men at vi har blitt flinkere til å kombinere det kritiske blikket med reglene i Vær varsom-plakaten.

Hva gjorde vi i 2017?

NRK Østfold leverer stoff til flere plattformer hver eneste dag. I fjor hadde vi to langsendinger på radio og to TV-sendinger, og vi oppdaterte østfoldingene med nyheter på våre nettsider og på sosiale medier gjennom hele uka.

Radio

Morgensendingen «Morran» byr på nyheter, aktualiteter, underholdning og informasjon om trafikk og føreforhold fra klokken 06.03 til klokken 09.00 fra mandag til fredag.

Espen Torgersen og Beate Grøndahl

Espen Torgersen og Beate Grøndahl sørger for god stemning i ettermiddagssendingene fra NRK Østfold.

Foto: NRK

Klokken 14.03 går «Eftan» på lufta. Der serverer vi også lett underholdning, aktualiteter og trafikk frem til klokken 17.00. I tillegg til en programleder og produsent i studio, har vi en utegående reporter hver ettermiddag som rapporterer om det som skjer i fylket vårt.

Vi har også nyhetsbulletiner hver dag frem til «Eftan» er ferdig på ettermiddagen og tre ganger lørdag morgen.

En av våre satsinger på radio er Klassequizen. Det er en nasjonal kunnskapskonkurranse i regi av NRK hvor 10.-klasser over hele landet konkurrerer fylkesvis mot hverandre. Kvalifiseringsrundene ble sendt i morgensendingene våre på radio. De fire beste skolene i fylket går videre til en fylkesfinale som avvikles i NRK Østfolds lokaler i Gamlebyen. For andre år på råd vant en skole fra Østfold den TV-sendte landsfinalen i 2017 – nemlig Gressvik ungdomsskole. I 2016 vant Halmstad ungdomsskole fra Rygge.

Vår medarbeider Øyvind Arntsen er ansvarlig for radioprogrammet Museum, som har gått sammenhengende på NRK P2 siden januar 2001. I tillegg jobber Jan Henrik Ihlebæk i 40 prosent med programmet. I 2017 ble det laget 45 nye produksjoner i tillegg fire spesialprogrammer. Museum har fast sendetid på NRK P2 og er også en av de populære podkastene til NRK. Hovedtemaer i Museum i 2017 var blant annet reformasjonen 500 år, fiskeri- og kysthistorie og samtidshistorie.

Vinnere av Klassequizen 2017

Vinnerne: Halvor Linder Henriksen (16), Silje Kristin Bunæs (16) og Thomas Bjørge Elton Gunnersen (15) fra Gressvik ungdomsskole vant Klassequizen i fjor. Her sammen med programleder Selda Ekiz.

Foto: NRK

TV

TV-sendingene våre kringkastes på alle hverdager hver uke gjennom hele året. I 2017 hadde vi to sendinger fra mandag til torsdag: en hovedsending fra kl. 18.45 til 18.58 og en kortsending kl. 20.55-20.59. På fredager hadde vi bare sending fra kl. 18.45 til 18.58.

I tillegg til å bli publisert i våre lokale sendinger blir mange av TV-reportasjene våre også brukt i NRKs rikssendinger. Det gjelder både Dagsrevyen og Norge Rundt. I fjor leverte vi 14 reportasjer til Norge Rundt.

I 17. mai-sendingene på NRK1 gjør vi oss også bemerket. Her har vi hatt egne reportere i sendingene på TV de siste årene.

En del av NRK Østfolds oppdrag er også å lage egne riksprogrammer, og vi var involvert i flere slike produksjoner i 2017:

Alt for dyra

Alt for dyra - premiere!

Magnus Brenna-Lund har fulgt en rekke dyreelskere gjennom to sesonger av serien Alt for dyra.

Foto: Tom Egil Jensen fmvfoto.no / NRK

Våren 2017 ble sesong 2 i TV-serien «Alt for dyra» sendt på NRK1. Den besto av seks 40 minutter lange programmer og handlet om folk med et lidenskapelig forhold til dyr.

Her fikk seerne blant annet stifte bekjentskap med verdens rikeste hestejente, verdens mest bøllete reinsdyr og verdens mest crazy hundekjoledesigner.

Serien ble produsert av våre medarbeidere Magnus Brenna-Lund og Ingrid Mathilde Langvik og hadde i gjennomsnitt rundt 300.000 seere.

Hagen min

NRK Østfold produserer en hageserie som skal sendes på NRK1 i flere år fremover.

Programleder Heidi Sivertzen-Oksmo møter folk med hagedilla og grønne fingre. Med på laget er også gartner Steinar Johansen, kokk Dag Tjersland og snekker Stine Marie Bjørnstad. Sammen vil de sørge for inspirasjon og hageglede i TV-ruta. Regi og foto er ved Camilla Næss.

I løpet av våren og sommeren 2017 ble det gjort opptak i til sammen 10 forskjellige hager, i tillegg til opptak med hver og en av ekspertene. Det blir 9 episoder á 39 minutter med premiere tirsdag 26. mars 2018.

Samtidig vil det bli publisert en rekke nettartikler knyttet til hagebesøkene, samt matoppskrifter på NRKs matsider.

Hagen min skal også sendes i 2019 og 2020. Nå er produksjonen for 2019-sendingene under planlegging.

Heidi Sivertzen-Oksmo

Programleder Heidi Sivertzen-Oksmo brukte 2017 på å jobbe med den andre sesongen av Hagen min.

Foto: NRK

Nett

NRK Østfold har nyhetsoppdatering på nett fra klokken 05 til 23 hver dag. Vi har de siste årene lagt om driften til å spisse seg mer mot nett, for å være til stede der østfoldingene er på mobil, nettbrett og pc.

Våre nettreportere jobber kontinuerlig med oppdatering av hendelser i fylket vårt. I tillegg lager de reportasjer som skal gi gode leseropplevelser.

NRK har en nettstrategi som sier at vi skal levere færre, men bedre saker. Vi skal være nyhetsledende på nett, samtidig som vi finner tid i en travel hverdag til å lage reportasjene som utgjør en forskjell i østfoldingens liv.

I tråd med strategien publiserte vi færre, men mer gjennomarbeidede nettreportasjer, og det ga gode resultater. Flere leste reportasjene våre, og lesetiden per sak gikk opp.

Dette er de tre sakene leserne våre brukte mest tid på totalt (Antall lesere ganger gjennomsnittlig tid brukt):

Alt vi lager skal i utgangspunktet ha et rikspotensial, men med en tydelig forankring i Østfold og lokaljournalistikken.

Her er de ti artiklene med flest lesere i 2017:

  1. Neste vår blir det inneklemt-fest – 247.000 lesere
  2. Elev fryktet fraværsgrensen – dumpet firhjulingen – 214.000 lesere
  3. Advarer mot giftampuller ved kysten – 209.000 lesere
  4. Innrømmer at hundetyveri aldri skjedde – 198.000 lesere
  5. Monica fikk én dag på å betale 18.750 kroner – 165.000 lesere
  6. Hytteeiere laget «sydenstrender» uten tillatelse – 158.000 lesere
  7. Løp 4,2 mil i hagen: – Hovedfokuset var ikke å bli sett – 152.000 lesere
  8. Facebook-tabbe kostet bakeri 170 kaker – 145.000 lesere
  9. Hun fant larver i pasientens sår: – Noen ganger våkner jeg på nettene og ser larvene – 139.000 lesere
  10. Sofie (19) mener dette vitnemålet beviser at skolen tok kraftig feil – 132.000 lesere
Skjermdump av artikkel fra NRK Østfold

Denne saken var den mest leste saken hos NRK Østfold i året som gikk.

Foto: Skjermdump

Sosiale medier

NRK Østfold er til stede på disse sosiale mediene: Facebook, Instagram, Snapchat og Twitter.

NRKs strategi for sosiale medier er at vi skal publisere innhold der folk er og engasjere dem i store og små digitale fellesskap.

Vi ser også at østfoldingene engasjerer seg i det vi gjør, deler bilder og historier med oss og følger oss på de ulike plattformene.

Vi nådde svært mange mennesker med våre videoer på Facebook i 2017. Følgerne våre brukte totalt 22.613 timer på å se videoene vi delte i fjor.

De tre mest sette videoene våre på Facebook i fjor (klikk på linken for å se videoen på Facebook):

Den kinesiske actionhelten Jackie Chan tok til Instagram for å kommentere tatoveringen Hans Norvald tok på leggen for to år siden.

Den kinesiske actionhelten Jackie Chan tok til Instagram for å kommentere tatoveringen Hans Norvald tok på leggen for to år siden.

Sult

Sult startet som en bestilling fra NRK Livssyn i Trondheim, som ville at vi skulle lage et TV-program som skulle gå på NRK1 og handle om fastemåneden ramadan. Vi utvidet konseptet og lagde en nettserie i tillegg til et halvtimes program som ble sendt 25. juni.

Serien og programmet handler om Ayah og Aliya (16) som gjennomfører ramadan sammen i 2017. Det ble én måned med sult, dårlig humør, fråtseri og oppkast.

Serien gikk under muslimenes fastemåned og ble publisert fortløpende på NRKs nettsider og NRK P3 sine Facebook-sider under hele høytiden.

Nettserien ga seerne et unikt innblikk i unge menneskers forhold til religion. På godt og vondt. 16-åringene ble fulgt tett underveis, og de filmet også selv. Dette ga historien en intens og ekte glød.

Serien ble produsert av Magnus Brenna-Lund, Tomas Berger, Christian Nygaard-Monsen og Sebastian Nordli.

Aliya Isman og Ayah Jalloul

Aliya Isman og Ayah Jalloul tok seerne med gjennom sin ramadan i fjor.

Foto: Magnus Brenna-Lund/NRK

Pusherne

I to uker fulgte NRK tre ungdomspolitikere på turné i Østfold før skolevalget i 2017. De var nettopp ferdige med partienes debatt-skolering og skulle være klare for å møte folket. Men var de det? Gjett om de var.

Bianca, Alberte og Herman pushet politikk før skolevalget 2017. Planen var å gjøre ungdommen hekta.

Nettserien «Pusherne» handlet ikke om politiske motsetninger, men likheter mellom ungdom som engasjerer seg i samfunnsspørsmål. «Pusherne» var en positiv, ærlig og morsom fortelling – for og med ungdom.

Serien var en del av NRK og P3s valgdekning, og målgruppen var førstegangsvelgerne. Pusherne gikk på nett med publisering på Facebook fortløpende underveis i valgkampen med 8 episoder à 2–3 min.

Vårt publikum

Radio

I september 2017 sluttet NRK å sende på FM-nettet i Østfold og gikk over til DAB.

NRK Østfolds daglige dekning på radio gikk noe ned i fjor, fra 21,9 prosent i 2016 til 18,5 prosent i fjor.

TV

For TV ble 2017 et år preget av betydelig nedgang i den lineære TV-seingen. Samtidig tok en større del av publikum i bruk strømming.

Dekningstallene på TV gikk også noe ned for NRKs distriktsdivisjon fra 2016 til 2017, fra 382.000 til 334.000 for 18.45-sendingene og fra 408.000 til 380.000 for 20.55-sendingene.

Skjermdump av NRK Østfold på Facebook

NRK Østfold er på flere sosiale medier. I overkant av 22.000 personer følger oss på Facebook.

Foto: Skjermdump

Nett

I 2017 var det for første gang flere som leste artiklene våre på mobil enn på pc/nettbrett. I snitt var det hver dag 22.078 unike brukere som var innom vårt tilbud på mobil. På pc/nettbrett var det i snitt 21.684 unike brukere daglig.

Det betyr at NRK Østfold i snitt hadde 43.761 unike brukere innom våre nettsider hver dag i 2017. Det er en økning på 17.326 unike brukere fra 2016.

Sosiale medier

NRK Østfold hadde ved utgangen av 2017 om lag 22.000 følgere på Facebook, 6300 på Instagram og 1.200 på Twitter.

Det er en overvekt av kvinner som følger oss på Facebook med en andel på 57 %, mens det er flest menn som følger oss på Twitter - 59 %. En fjerdedel av følgerne våre er mellom 45–54 år gamle.

Hva ønsker vi å være?

NRK Østfold skal levere nyheter, nytte og underholdning til publikum. Vi jobber med å videreutvikle det regionale oppdraget på alle plattformer og levere riksproduksjoner av god kvalitet fra Østfold.

NRK Østfold skal informere, gi innsikt, være uredde, glede og engasjere. Vår journalistikk skal gjenspeile mangfoldet i vårt dekningsområde, og vi skal lage pålitelig journalistikk. I tråd med allmennkringkasteroppdraget gjør vi vårt beste for å lage programmer og reportasjer som er interessante og relevante for så mange som mulig i vårt dekningsområde.

NRK har som langtidsstrategi å være en publisist og innholdsprodusent i verdensklasse fra norsk virkelighet.