Vurderer å saksøke The Sun

Lokalavisa Drammens Tidende vurderer å saksøke Englands største avis, The Sun, etter at avisa trykket bilde av fotballdommer Ole Hermann Borgan.

Ole Herman Borgan i Barcelona-drakt
Foto: faksimile av Drammens Tidende

Borgan poserte i Barcelonadrakt tirsdag, dagen før Champions League finalen mellom Barcelona og Arsenal, en kamp Borgan skulle være linjedommer i. The Sun trykket bilde av Borgan uten tillatelse. Også andre aviser, nettaviser og TV-kanaler i Norge og utlandet kan få økonomiske krav rettet mot seg, skriver VG.

Drammens Tidende vil avgjøre hva de skal gjøre på et møte torsdag.

Eksperthjelp

- Vi skal sette oss ned og diskutere hva vi vil gjøre med saken. Vi vil helt sikkert kontakte juridiske eksperter og forhøre oss. Dette er grovt tyveri. Vi har ikke sendt bildet til noen, sier produksjonsredaktør i Drammens Tidende, Svein Helge Torgersen.

Både norske og utenlandske avsier ville kjøpe bildet av avisa, men Drammens Tidende sa nei til alle forespørsler, skriver VG. Likevel var det flere aviser som trykket bildet, blant annet The Sun med tre millioner eksemplarer.

Har en god sak

- Hovedregelen er at fotografen og mediet han eller hun jobber for, har rettighetene. Her høres det ut som om Drammens Tidende har en god sak, sier advokat Kyrre Eggen hos Wiersholm, Melbye & Bech.

Drammens Tidende kan likevel ikke kreve store erstatninger fra de som har brukt bildet, uten å dokumentere den økonomiske gevinsten ved bruk av det, skriver VG.