Hopp til innhold

Usikker på om han tar en ny sesong

– Jeg vet ikke om jeg har motivasjon nok til å fortsette med dette, sier rallyfører Eyvind Brynildsen.

Eyvind Brynildsen

Jobben som driftsleder ved Asfalt Remix i Våler tar mye tid. Jobb kombinert med skuffende resultater har fått Eyving Brynildsen til å gå i tenkeboksen på om han fortsetter med rally.

Foto: Espen Torgersen / NRK

Etter nok en vanskelig rallysesong har Våler-føreren gått i tenkeboksen. Lysten til å forsøke å dra inn millionbudsjett for å få kjøre neste sesong er ikke til stede.

– Jeg vet ikke om jeg er interessert i å jobbe for å få inn så mye sponsorer når jeg blir så skuffa etter hvert løp, sier han.

Han kom hjem fra årets siste VM-løp mandag og har hatt noen dager på å evaluere sesongen. For Brynildsen var sesongavslutningen sympomatisk med resten av sesongen.

– Når bilen fungerer, så kjører vi fort, men dessverre skjer det ting med bilen som gjør at vi taper mye tid.

SE VIDEO: Bli med på en fartsprøve med Eyvind Brynildsen

(Artikkelen fortsetter under)

Bli med på en fartsprøve med Eyvind Brynildsen.

Eyvind Brynildsen kjørte sitt 40. VM-løp io Wales.

Har hatt mye problemer med bilen

For det har langt ifra gått på skinner for Østfoldingen. Han var også i tenkeboksen etter forrige sesong, men så dukket et godt tilbud opp og han fikk en mulighet han ikke kunne si nei til.

Men allerede i årets første løp gikk det galt. Brynildsen måtte bryte løpet etter kort tid på grunn av motorproblemer. Dette har gjentatt seg flere ganger denne sesongen.

– Jeg føler det er urettferdig at bilen min alltid stopper. Det hadde vært greit om det skjedde på grunn av feil jeg har gjort, men det er så frustrerende når det er elektronikk eller noe med motoren som jeg ikke kan noe for, sier han.

I 2009 slapp Brynildsen jubelen løs etter å ha vunnet Rally Storbritannia og tok bronse i mesterskapet totalt. Gleden ble kortvarig da han ble disket for å ha kjørt en bil med en feilfabrikert bremsekomponent.

Året etter fryktet han lenge at bilen ikke kom tidsnok til løpet startet.

– Jeg har også opplevd å stå ved startstreken i Argentina, mens bilen har blitt sendt til Brasil, forteller Brynildsen.

Eyvind Brynildsen

Eyvind Brynildsen kjørte inn til 11. plass totalt i årets siste VM-runde i Wales. Det skjedde til tross for at han hadde flere problemer med bilen.

Foto: ANDRE LAVADINHO / ANDRE LAVADINHO

Har fortsatt et tilbud

Han har fått tilbud fra det samme teamet han har kjørt for i år. Det innebærer at han må gå inn med rundt halvannen million kroner for å få kjøre.

– Det er jo et veldig bra tilbud. En kan jo si at jeg har fått 70 prosent rabatt for å kjøre, men jeg vet ikke om jeg har motivasjon eller krefter til å gå løs på dette igjen, sier han.

Han har hele tiden jobbet fulltid som driftsleder i Asfalt Remix i Våler, samtidig som han har drevet med rallysatsingen sin.

– Jeg føler farten og rutinen er der for å kunne kjempe om verdensmestertittelen i WRC2, men jeg mangler økonomien til det.

LES OGSÅ:

Opptur med dekkutvikling

– Dette går jo også litt på respekt for sponsorene mine. Jeg føler jo jeg snart har brukt opp alle. De har jo bare vært med på nedturer, det hadde vært greit om de fikk noe tilbake innimellom, sier han ettertenksomt.

Til tross for at resultatene har uteblitt, så ser Brynildsen tilbake på flere lyspunkter. Han trekker frem at han til tross for sin unge alder har deltatt i rally-VM i sju år.

– Jeg har jo levd drømmen, kommenterer han.

I tillegg har Våler-føreren fått muligheten til å utvikle dekk.

– Jeg kjører jo for et team som er finansiert av dekkleverandøren DMACK. Jeg har fått være med på å utvikle rallydekket deres og det er jeg stolt over.

– På slutten av sesongen la jeg merke til at det var flere ting på dekket som jeg hadde bedt om, blant annet litt annerledes drenering i mønstrene, sier han fornøyd.