Hopp til innhold

Vokste opp mellom eker og bremsevaiere

I en av Norges eldste sykkelbutikker har de det svært travelt nå når sykkelsesongen er i anmarsj. Men dem som jobber der sykler ikke selv.

Kjell Gudheim og Kjersti Gudheim Pedersen

Kjell Gudheim og Kjersti Gudheim Pedersen har drevet med salg og reperasjon av sykler omtrent hele livet.

Foto: Ina-Kristin Lindin / NRK

Butikken heter Brødrene Gudheim og ligger midt i Sarpsborg sentrum. I lokalene står syklene tett i tett.

Kjersti Gudheim driver butikken, og her har de solgt og reparert sykler siden før krigen. Butikken ble startet opp i 1915 av to brødre, den ene var bestefaren til Kjersti.

– Jeg har jo stort sett vært i butikken siden jeg kunne gå, sier hun og smiler.

Hun tok over stafettpinnen etter sin far, Kjell Gudheim, i 1997. Da hun vokste opp bodde hun i etasjen over butikken og fikk være med å hjelpe til helt fra hun var bitteliten.

Kjersti G. Pedersen

På bakrommet har de verksted. Her blir bremser og gir kontrollert.

Foto: Ina-Kristin Lindin / NRK

I april startet sykkelsesongen for fullt, og det betyr lange dager for Kjersti.

– Nå kan vi stort sett jobbe døgnet rundt, for nå vil alle ha syklene klare. Jeg skulle gjerne sett at noen av dem hadde kommet i januar eller februar, men sånn er det. Så nå står vi på så godt vi kan og prøver å rekke mest mulig, sier hun.

Sykkel à la carte

Sykkeleksperten sier det er veldig forskjellig hva folk ønsker seg av sykler.

– Det er jo veldig forskjell på hva folk bruker sykkelen til. Mange er glade i å sykle i terrenget og på skogsbilveier. Da vil man ofte ha tykkere dekk, såkalt offroad eller mountainbike. Men så er det mange som bruker sykkelen på jobb, og da har man ikke bruk for tykke dekk, sier Gudheim.

Kjersti Gudheim forteller at de selger mye hybridsykler til voksne. Ungdom velger fortsatt sykler med tykkere dekk og dempegaffel. Og så har man dem som har lang vei til jobb eller eventuelt sliter litt med helsa, som begynner å lukte på elektriske sykler, opplyser hun.

In med retro

Kjersti sier at også retrosykler til damer er populært. Det er sykler som er litt større enn vanlige sykler.

– Det kommer mer og mer av sykler med kurv til dame, med lav innstigning på ramma, og ikke så mange gir, og litt mer komfort i forhold til setet - man sitter mer oppreist. Herremodellen er mye av det samme, men helst ikke med kurv. Syklene er noe tyngre, men man får igjen i forhold til komfort, sier hun.

Hva er det som har utviklet seg mest på sykkelfronten de siste 50 årene?

– Det er vel antall gir. Først så var det vel tre gir. Så kom fem og ti gir, og så kom offroadsyklene med 21, 24, 27 og 30 gir. Men hvis vi ser enda lenger tilbake i tid, så hadde den ikke noen skjermer eller noe slikt. Og det er jo slik en hybrid sykkel ser ut i dag, bortsett fra antall gir. Så det er to hjul og ramme da, som er likt fra starten av.

Sykler ikke selv

Kjersti Gudheim Pedersen og Kjell Gudheim

Såkalte retrosykler er veldig populært. Her viser Kjersti frem en gammel laminert, trefelg som var vanlig før i tiden.

Foto: Ina-Kristin Lindin / NRK

Faren, Kjell Gudheim, er blitt 85 år, og er fortsatt med og mekker på sykler på bakrommet.

– Jeg skrur fordi det er moro. Jeg kunne gjerne ha begynt på nytt igjen, så moro har det vært, sier han bestemt, der han står i en lang arbeidsfrakk som tydelig bærer preg av timer, dager og år med mekking.

Kjell sluttet å sykle etter krigen da han fikk motorsykkel, og Kjersti sier det hadde blitt for lite skille mellom jobb og fritid om hun i tillegg skulle sykle når hun har fri.

– Vi prøver en del sykler og tester og slikt, men å legge ut på sykkeltur på søndag, er ikke så veldig fristende når man har vært og jobbet med sykler. Vi får være så ærlige, sier hun og ler.