– Først ble jeg veldig overrasket over at jeg og vi i Virke skulle være utsatt for denne typen svindel. Som mange andre tenker vi at vi ikke vil være utsatt for slikt, forteller administrerende direktør i Virke, Vibeke Hammer Madsen.
– Så ble jeg engstelig fordi man tenker på konsekvenser og jeg følte et veldig stort ubehag, sier hun.
I juni tikket en e-post fra Madsen inn hos økonomisjefen i Virke. Det stod at det var konfidensielt og økonomisjefen ble bedt om å hjelpe til med en «pålitelig finansiell transaksjon».
Problemet var bare at e-posten ikke var sendt av Madsen selv om den kom fra hennes e-postadresse i Virke.
– Var så troverdig
– Heldigvis hadde vi en oppegående medarbeider. Dette kunne fort skjedd fordi det var så troverdig, sier Madsen.
Og Virke er ikke alene. Etter å ha fortalt sine medlemsbedrifter om e-postene, har de fått høre om mange liknende hendelser.
Nasjonal sikkerhetsmyndighet advarer nå mot såkalt CEO-svindel eller daglig-leder-svindel, etter en kraftig økning mot store bedrifter den siste tiden.
Godt forarbeid
Svært troverdige e-poster formulert på godt norsk sendes ut til sjefer og ansatte. Svindlerne har samlet inn mye informasjon om bedriften fra blant annet nettsider og kjenner organisasjonsstrukturen. Ofte kan de vise til en kundeforbindelse eller kontrakter som eksisterer.
– Det ser virkelig bra ut. Det er gjort et godt forarbeid. Det er få ting som gjør at man skal reagere på at dette er en falsk e-post, sier Hans Christian Pretorius som er avdelingsdirektør i Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
I sommer ba de bedrifter som har opplevd denne typen svindel, ta kontakt. Mange har meldt om forsøk på svindel, noen har også tapt penger.
Pretorius oppfordrer bedrifter til ikke å utbetale penger basert på en e-post.
– Man må ha noe mer skriftlig eller man bør rett og slett ta en telefon og sjekke at dette er riktig, sier Pretorius.
– Stadig mer sofistikert
Denne typen svindel er blant det Virke selv fokuserer på i kontakt med medlemmene sine.
Sikkerhetsrådgiver i Virke Thor Martin Bjerke, sier bedrifter og ansatte må bli mer bevisst.
– Når ett hull er tettet, prøver svindlerne seg på noe nytt. Det blir stadig mer sofistikert, man må være skeptisk, sier Bjerke.
– Her ble vi utfordret selv. Det viste seg heldigvis at ting fungerte, men vi fikk helt klart en ekstra påminnelse om å følge med, sier administrerende direktør Madsen.
- Les også: Enorm økning i nettsvindel av nordmenn
- Les også: Bedragerianmeldelser over grensa
- Les også: Forelsket i en svindler