En treromsleilighet i Oslo er i ferd med å bli til en strandfest for å skape blest hos potensielle boligkjøpere.
– Dagens brukere krever mer av oss eiendomsmeglere i markedsføringen, sier Henrik Nylænder Nilsen, partner i eiendomsmeglerbyrået, iHus Grønland.
Do-stunt
Det var stuntet med mannen på do som inspirerte iHus til å lage flere liknende påfunn.
Fotograf Alejandro Villanueva (til venstre) og Henrik Nylænder Nilsen i iHus mener et fruktfat ikke lenger er nok for å få oppmerksomhet i boligannonser.
Foto: Hanna Seferowicz / NRK– Vi hadde ekstremt gode treff på annonsen, det ga mange folk på visning, og vi fikk en god salgspris på leiligheten, forteller Nylænder Nilsen.
Ihus er ikke alene om å prøve å skille seg ut. I tillegg til fotostunt er også videoproduksjon blitt mer vanlig. Mange av meglerne tar seg mer betalt for kreativ markedsføring.
Forbrukerrådet lite begeistret
Stadig mer reklame og mindre fakta i boligannonsene fører til en negativ og useriøs utvikling i eiendomsbransjen, mener Thomas Bartholdsen, fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet.
Han er bekymret for at boligkjøpere kan komme til å overse feil og mangler som de burde se etter før de kjøper.
Thomas Bartholdsen i Forbrukerrådet mener utviklingen i eiendomsmeglerbransjen er negativ.
Foto: Hanna Seferowicz / NRK– Alle disse påfunnene tar fokuset bort fra tilstanden til boligen. Og er det virkelig slik at det skal være nødvendig å betale eiendomsmeglerne tusenvis av kroner ekstra til reklame og staffasje for å få solgt en bolig i Oslo? spør Bartholdsen.
Han får støtte av reklamegründer Kjetil Try.
– Det er alltid et poeng å lage en annonse som vil ha oppmerksomhet, men uten at den blir useriøs. Brusflasker i toalettskålen blir for meg useriøst. Jeg ville tenkt at boligen ikke var så bra når de må ty til slike virkemiddel, sier han.
Vil lage «snakkis»
– Avisannonser har jo nesten forsvunnet, så nå gjelder det å bli lagt merke til på nett og i sosiale medier, sier Marianne Dåsnes, eiendomsmegler i Krogsveen.
Hun står bak påfunnet med sauen Ludvik som har fått sin egen konto på Instagram, og påpeker at hun ikke tar ekstra betalt for det.
Gründer i Boa, Tommy Friestad reagerer på stilen i fotografiene til de mer tradisjonelle meglerhusene.
– Utfordringen er at det er meglerforetakene som får økt eksponering, mens boligen som er til salgs faller i skyggen av oppmerksomheten, sier han.
LES OGSÅ: – Bruker kortere tid å kjøpe bolig enn deksel på iPhonen
Fornøyd med resultatet
Ifølge iHus hadde strandfest-annonsen over 20 000 treff på nettet, og leiligheten ble solgt for 310 000 kroner over takst til 2 310 000 kroner.
– Vi er veldig fornøyde, sier Nylænder Nilsen.