Hopp til innhold

Ville meglerstunt bekymrer Forbrukerrådet

Vil et «Beach Party» få deg til å glemme å sjekke fakta på boligen? Forbrukerrådet er skeptisk til at flere tradisjonelle meglerhus tyr til stadig merkeligere påfunn for å få oppmerksomhet.

Se hvordan meglere jobber for å få oppmerksomhet i en boligannonse.

Se hvordan meglerne jobber bak kamera, for å få til fotostunt som skal skape oppmerksomhet.

En treromsleilighet i Oslo er i ferd med å bli til en strandfest for å skape blest hos potensielle boligkjøpere.

– Dagens brukere krever mer av oss eiendomsmeglere i markedsføringen, sier Henrik Nylænder Nilsen, partner i eiendomsmeglerbyrået, iHus Grønland.

Do-stunt

Det var stuntet med mannen på do som inspirerte iHus til å lage flere liknende påfunn.

Megler og fotograf iHus

Fotograf Alejandro Villanueva (til venstre) og Henrik Nylænder Nilsen i iHus mener et fruktfat ikke lenger er nok for å få oppmerksomhet i boligannonser.

Foto: Hanna Seferowicz / NRK

– Vi hadde ekstremt gode treff på annonsen, det ga mange folk på visning, og vi fikk en god salgspris på leiligheten, forteller Nylænder Nilsen.

Ihus er ikke alene om å prøve å skille seg ut. I tillegg til fotostunt er også videoproduksjon blitt mer vanlig. Mange av meglerne tar seg mer betalt for kreativ markedsføring.

Forbrukerrådet lite begeistret

Stadig mer reklame og mindre fakta i boligannonsene fører til en negativ og useriøs utvikling i eiendomsbransjen, mener Thomas Bartholdsen, fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet.

Han er bekymret for at boligkjøpere kan komme til å overse feil og mangler som de burde se etter før de kjøper.

Thomas Bartholdsen

Thomas Bartholdsen i Forbrukerrådet mener utviklingen i eiendomsmeglerbransjen er negativ.

Foto: Hanna Seferowicz / NRK

– Alle disse påfunnene tar fokuset bort fra tilstanden til boligen. Og er det virkelig slik at det skal være nødvendig å betale eiendomsmeglerne tusenvis av kroner ekstra til reklame og staffasje for å få solgt en bolig i Oslo? spør Bartholdsen.

Han får støtte av reklamegründer Kjetil Try.

– Det er alltid et poeng å lage en annonse som vil ha oppmerksomhet, men uten at den blir useriøs. Brusflasker i toalettskålen blir for meg useriøst. Jeg ville tenkt at boligen ikke var så bra når de må ty til slike virkemiddel, sier han.

Vil lage «snakkis»

– Avisannonser har jo nesten forsvunnet, så nå gjelder det å bli lagt merke til på nett og i sosiale medier, sier Marianne Dåsnes, eiendomsmegler i Krogsveen.

Hun står bak påfunnet med sauen Ludvik som har fått sin egen konto på Instagram, og påpeker at hun ikke tar ekstra betalt for det.

Gründer i Boa, Tommy Friestad reagerer på stilen i fotografiene til de mer tradisjonelle meglerhusene.

– Utfordringen er at det er meglerforetakene som får økt eksponering, mens boligen som er til salgs faller i skyggen av oppmerksomheten, sier han.

LES OGSÅ: – Bruker kortere tid å kjøpe bolig enn deksel på iPhonen

Fornøyd med resultatet

Ifølge iHus hadde strandfest-annonsen over 20 000 treff på nettet, og leiligheten ble solgt for 310 000 kroner over takst til 2 310 000 kroner.

– Vi er veldig fornøyde, sier Nylænder Nilsen.