Hjemme i Hallingdal får Ole Bjørn Kleven trafikkdata fra en sensor plassert i veibanen på Europavei 39, like øst for Molde.
Ole Bjørn Kleven har brukt fire år på å utvikle sensoren som han håper Statens vegvesen vil ta i bruk.
Foto: Gunnar Grimstveit / NRK– Målet med sensoren er å registrere om folk har piggdekk eller ikke, og koble det opp mot automatisk innkreving av piggdekkgebyr, sier oppfinneren.
Det tok hele fire år å utvikle sensoren. Den har nå ligget ute på veien i ett år. ARES, firmaet Kleven jobber i, har tatt patent på oppfinnelsen.
– Det er ingen andre i verden som kan registrere pigg på den måten vi gjør.
- Les også:
Et prøveprosjekt er gravd ned i veibanen på Europavei 39 ved Molde.
Foto: Ole Bjørn KlevenStatens vegvesen: – Veldig interessant teknologi
Rådgiver i Statens vegvesen, Jørgen Bysveen, sier at de så langt har gode erfaringer med prosjektet.
– Per i dag har vi ikke noe automatisert piggdekkregistrering, og den teknologien som ARES har lagt fram er veldig interessant i så måte. Erfaringer så langt i prosjektet er veldig bra. ARES får inn stabile og gode tall. Vi er veldig spent på fortsettelsen.
– Hvor mange steder er det aktuelt med en slik sensor?
– Det kan jeg ikke svare på på nåværende tidspunkt.
Kleven har tidligere sagt at han kom på ideen ved en ren tilfeldighet. – Jeg var på Adamstuen, og det var gravd på kryss og tvers i hele Oslo. Over grøftene lå det stålplater. Jeg våknet om natta av lyden når biler med piggdekk kjørte over en slik plate.
Foto: Ole Bjørn KlevenKleven og Statens vegvesen starter nå et nytt prøveprosjekt utenfor Trondheim.
– Flere antall ut over det må videre samarbeid avgjøre, sier Bysveen.
- Les også:
- Les også:
Oslo kommune taper opptil 100 millioner på piggdekk
Også Oslo er interessert i å sette i gang målinger som registrerer piggdekk, sier Kleven.
– 50 prosent som kjører forbi Oslo betaler ikke piggdekkgebyr. Tapet Oslo kommune har på grunn av dét er mellom 50 og 100 millioner.
– Hvor lang tid tar det før ordninga kan innføres?
– Teknisk sett kan det være i veien innen en uke, hvis Oslo kommune er interessert i å ta de som snylter på systemet, avslutter Kleven.