Ifølge kollektivselskapet for Oslo og Akershus er oppskriften på verdens beste trafikkmiljø enkel:
Bruk pengene der problemene er størst i stedet for å sløse bort mange hundre millarder kroner på lyntog.
Bruk alt i byen
I et tankeeksperiment ser Ruter for seg en statlig investering i og rundt hovedstaden på ett hundre milliarder over 10 år. Det vil gi befolkningen et trafikktilbud ingen andre vil kunne vise maken til.
Dette kommer fram i et utkast til Ruters strategiplan. Kollektivselskapet stiller spørsmål ved om det er fornuftig bruk av statlige midler å satse på høyhastighetstog mellom de største byene i Norge.
Ruter får støtte fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) som mener at en massiv jernbanesatsing i Oslo-området uansett må komme før lyntogene.
- Disse togene må komme seg inn til Oslo sentrum også, sier avdelingsdirektør Arvid Strand.
Ruter vil ikke kommentere strategiplanen før den legges fram, men viser i utkastet til at hovedstadsområdet har godt over 50 prosent av kollektivtrafikken i landet, mens lyntogmarkedet maksimalt dreier seg om et par prosenter.
- Det må til
Strand mener det er urealistisk å tro at man skal kunne møte både klimamålsetninger og forsøk på å få en større del av trafikkveksten over på kollektivtransport uten en slik investering.
- Man har milliardene i følge debatten om høyhastighetstog, sier Strand.
Både TØI og Ruter mener at transport- og miljøutfordringene i og rundt Oslo ikke kan løses med dagens samferdselspolitikk, heller ikke med Oslopakke 3.
Les også:
For å takle en antatt dobling av befolkningen fram mot 2060 ser Ruter for seg et helt nytt regionalt banetilbud, en såkalt ekspressmetro, som binder både eksisterende og nye stasjonsbyer sammen.