Etter en fantastisk 2014-sesong hvor Grøndal vant siste etappen av det tyske rallymesterskapet i Lausitz og ble norgesmester i både rally og bakkeløp er det på tide å se seg om etter nye jaktmarker. En telefon i sommer satte hjulene i gang, og han drømmer nå om å kjøre i verdenstoppen.
– Faren til Mads Østberg ringte oss i sommer og ville gjerne hjelpe oss ut i VM. Så det er litt morsomt at det er pappaen til en konkurrent som har satt i gang prosessen, forteller Grøndal.
LES OGSÅ:
Trenger sponsorpenger
Og prosessen er så absolutt i gang. Nå er neste steg å se etter sponsorer som kan hjelpe laget. Grøndal regner med at for å stille til start kommer midler opp mot tre millioner kroner til å være nødvendig.
– I tillegg er det behov for en bil. Vi har solgt den ene av de to vi har for å frigjøre kapital. Om den andre skal brukes er ikke bestemt ennå, men da må den i så fall oppgraderes, sier han.
Derfor reiser Grøndal allerede i morgen til Spania for å møte med potensielle sponsorer. Hvem de er eller hvor langt i prosessen de er kommet vil han ikke ut med. Men glimtet i øynene og håpet i stemmen er i aller høyeste grad tilstedeværende.
Ambisiøst mål
Ønsket er å stille i WRC klasse to, det Grøndal sammenligner med 1. divisjon i fotball. Om han vinner der vil det være lettere å få etablert seg i verdenstoppen og "rykke opp" til eliteserien.
– Det er jo selvfølgelig det som er målet. Å etablere seg som en fabrikkjører i verdenstoppen, sier han.
Det er ikke første gang Grøndal har hatt en helt rå sesong, og pallplass er nærmest blitt en norm. For andre år på rad stilte han i den nest beste gruppa i siste etappen av rallymesterskapet i Tyskland. Og for andre år på rad vant han totalt, med så mye som tre minutters margin ned til andreplassen. Som stilte i klassen over.
Ser man bort fra løp som er brutt har Grøndal stått øverst på pallen 28 av 31 ganger de siste to sesonger.
Bra norsk rallyår
– Det er ikke bare jeg som har vunnet. Alle i laget er akkurat like viktige. Men fordi jeg kjører bilen er jeg ansiktet utad. Uten laget hadde jeg ikke klart å stille til start engang. Så grunnen til suksessen er nok gode forberedelser og lite skader på bilen. I tillegg er laget flinke til å ta ansvar. Da kan jeg forberede meg og kun fokusere på mitt, avslutter Grøndal beskjedent.
2014 ser også ut til å bli et bra rallyår for en annen nordmann. Andreas Mikkelsen ligger an til å bli den første norske føreren på pallen siden Petter Solberg fikk bronsen i 2010.
Neste år får kanskje også Drammensregionen en pallplass i verdensmesterskapet i rally.