Hopp til innhold

Vil prioritere ny Oslofjordforbindelse

Høyre la frem sin alternative transportplan i dag. Den inneholdt få detaljer, men en slags lovnad om videreføring av ny Oslofjordforbindelse.

Tage Pettersen

Høyre la frem sin alternative transportplan i dag. Tage Pettersen håper på midler til ny Oslofjordforbindelse.

Foto: Odd Skjerdal/NRK

– Planen er helt konkret på Moss-Horten, eller det vi kaller fjordkryssing-prosjektet. Det er et av Norges beste prosjekter når det gjelder trafikkgrunnlag, sier Østfold Høyres leder, og mosseordfører, Tage Pettersen til NRK.

I Høyres transportplan står det: "I tillegg vil Høyre ha en nærmere utredning av ny Oslofjordforbindelse som et OPS-prosjekt."

Høyre vil sette i gang flere store offentlig-privat-samarbeid-prosjekter på vei og bane, slik at de raskt får bygget ut mye mer. I tillegg ønsker de et tettere samarbeid med våre naboland.


– Noe av det viktigste er at vi legger opp til å styrke investeringssiden med 35 milliarder kroner til vei og bane, og vi etablerer et vedlikeholdsfond. Vi sier at vi skal bygge ut hele Intercity-triangelet. Og vi sier noe som er veldig viktig for Østfold; vi må få på plass en skandinavisk transportplan som tar hensyn til de grensekryssende transportårene, ikke minst til jernbanen i forhold til godstrafikk, fortsetter han.

Mindre byråkrati

– Hva er fordelen med måten dere velger å gjøre ting på i forhold til måten regjeringen velger å gjøre ting på?

- I tillegg til at vi styrker budsjettene til samferdselssektoren i forhold til det som er lagt frem i NTP av regjeringen, så legger vi vekt på at prosjektene skal legges frem på andre måter, forhåpentligvis med mindre byråkrati, ved hjelp og bistand og samarbeid med det private, som gjør at vi kan starte prosjektene langt tidligere enn man kunne gjort hvis man skulle fulgt de ordinære prosessene som ligger inne i NTPen til regjeringen, fremholder Pettersen.

– Vi forplikter oss til å være ferdig med Intercity helt til svenskegrensen i 2030. Regjeringen har sagt at de har en målsetting om å komme i mål med dobbeltspor til Halden innen 2030, så der er vi tydeligere, mener han

Hva vil dette bety for Østfold?

- Noe av de viktigste for vei, er vedlikeholdsfondet på 50 milliarder som gjør at det blir mer midler for å utbedre etterslepet på riks og fylkesveier hjemme hos oss. Vi sier at vi skal ha en helhetlig utbygging av Intercity, hvilket betyr ikke bare til Halden, men helt til svenskegrensa. Og jeg sier også at vi skal få på plass en nordisk transportplan, sånn at vi klarer på til et samarbeid både på norsk og svensk side - i forhold til jernbane, og og til dels også til vei. Det er nok de viktigste tingene for Østfold, avslutter Pettersen.