Hopp til innhold

Bane Nor: – Har busser i beredskap på Østfoldbanen mandag morgen

Bane Nor stoler på at signalene på Ski stasjon vil gå riktig vei når pendlertogene settes på Østfoldbanen mandag morgen. Men helt sikre er de ikke.

Buss for tog på Østfoldbanen.

Det har vært buss for tog i ni uker på den trafikkerte vestre linjen på Østfoldbanen i sommer. Den betjener de største østfoldbyene. Fra mandag skal trafikken i gang igjen.

Foto: Terje Bendiksby

Østfoldbanen skulle vært stengt for vedlikeholdsarbeider i seks uker i sommer. Fasiten viser at det har vært delvis stengt i hele ni uker.

Utbyggingsdirektør Stine Undrum i Bane Nor oppsummerer det slik:

Stine Undrum, Bane Nor

Utbyggingsdirektør Stine Undrum i Bane Nor er ganske trygg på at trafikken vil gå som normalt mandag morgen, men kan ikke garantere at det ikke blir problemer. Bussene står klare.

Foto: Anne Mette Storvik / Bane Nor

– Det er ikke noe vi er veldig fornøyde med. Vi har jobbet veldig hardt i disse ukene for å få trafikken opp så fort som overhodet mulig. Vi har veldig mange ulike og gamle signalanlegg som skal knyttes sammen rundt Ski stasjon, og det er her vi har hatt problemer med å koble disse anleggene med fjernstyringsanlegget, sier hun.

Undrum sier at for å kjøre tog trygt, må alle systemer fungere.

– Det er trygt å kjøre tog. Og hvis vi ser at ting ikke fungerer helt, så stanser vi togtrafikken, understreker hun.

De tre siste ukene har togene ikke gått som de skulle mellom Ås og Kolbotn på vestre linje og delvis mellom Kråkstad og Kolbotn på østre linje, og det har ifølge Bane Nor vært jobbet dag og natt for å finne feilene og rette dem.

Har backupløsning

Bane Nor har testet anlegget på alle bauger og kanter inntil de ga klarsignal til å sette på alle tog i rushtrafikken mandag 31. august.

Da skal tusenvis av passasjerer igjen toges fra Halden, Sarpsborg, Fredrikstad, Råde, Rygge, Moss, Vestby og Ås og helt inn til Oslo S, uten å måtte gå over på en buss underveis.

Likevel har de en kriseløsning i bakhånd, hvis signalanleggene ikke skulle samarbeide etter planen.

Ski stasjon under arbeid. Nå er stasjonen ferdig og tas i bruk for fullt mandag 31. august 2020.

Ski stasjon har gitt Bane Nor hodebry de siste ukene. Nå mener de at den er testet og klar for fullskala togtrafikk fra mandag morgen 31. august.

Foto: Fotograf Terje Skåre

– Vi har testet med mange tog for å sjekke at det fungerer alle veier inn og ut av Ski stasjon, så vi er rimelig trygge på at det skal gå bra. Men det er en følsom «leamikk», så vi har beredskap hvis vi skulle trenge alternative fremkomstmiddel, sier hun.

De har altså busser i bakhånd, som er klare til å rykke ut dersom ikke ting fungerer.

Tålmodige pendlere

Det er langt fra først gang togpendlerne på Østfoldbanen har måtte vente på at ting skal fungere etter sommerstansen på jernbanen.

Det har blitt mer normalen enn unntaket.

Senest i fjor måtte toppene i Vy og Bane nor møte på Samferdselsministerens kontor for å forklare seg, etter at signalfeil skapte forsinkelser og mer buss for tog i en lenger periode enn varslet.

Også i 2018 var det oppvaskmøter etter en sommer med store problemer og frustrerte passasjerer på Østfoldbanen.

Nye Ski stasjon er første skritt på veien mot åpningen av en ny Follobane, med langtunnel fra Ski til Oslo. Den skal etter planen åpne i slutten av 2022 og gi elleve minutter kortere reisetid på Østfolbanen.