Vil at sniking skal svi mer

NSB og Ruter vil at det skal svi enda mer å bli tatt uten gyldig billett i Oslo-området, og vil høyne snikegebyret med 300 kroner til 1200 kroner.

BILLETTKONTROLL

Det kan bli dyrere å bli tatt uten gyldig billett av disse kontrollørene.

Foto: Løchen, Per / SCANPIX

Pressetalsperson for Ruter, Sofie Bruun

Sofie Bruun, pressetalsperson i Ruter.

Foto: Nora ibrahim

Men Samferdseldepartmentet er i tvil om det er nødvendig med en så kraftig økning, og har ennå ikke godkjent forslaget.

I dag koster det 900 kroner å bli tatt uten gyldig billett i kollektivtrafikken i Akershus og Oslo. Mens reisende som gjør opp for seg på stedet slipper unna med litt lavere bot: 750 kroner.

Men nå er Ruter og NSB enige om at gebyrene må opp. Mest for giro-varianten.

– Det vi ønsker er å øke satsen for tilleggavgift betalt på stedet til 850 kroner, og for de som betaler med giro ønsker vi å øke fra 900 kroner til 1200 kroner, sier Sofie Bruun, pressetalsperson i Ruter.

Mener folk spekulerer i sniking

Sofie Bruun i Ruter sier snikegebyret ikke har vært endret siden 2005 og derfor har blitt hengende etter prisutviklingen på billetter. Det gir grobunn for sniking

– Vi ser at enkelte spekulerer i å snike. De mener at det lønner seg å heller betale et gebyr når de blir tatt fremfor å betale billetten sin. Og da mener vi at gebyret er for lavt.

Samferdselsdepartementet kritisk

Samferdselsesdepartementet er kritisk. NSB og Ruter har allerede de høyeste gebyrene i landet, og når disse skal høynes enda mer kreves det solid bergunnelse.

I brev til kollektivselskapene spør de om ikke dagens gebyr på 750 kroner er nok til avskrekke snikerne. Og hvorfor de vil krever 350 kroner ekstra av dem som vil betale med giro. Det mener Ruter de har et godt svar på:

– Vi ønsker å motivere folk til å betale kontant. Vi ser at de giroene vi skriver ut er det er en del administrativt arbeid med. Noen går også til inkasso. Det lønner seg for alle parter å betale kontant. Og så er det viktig å få med seg at for ungdom mellom 15 og 18 år ønsker vi et gebyr 850 kroner på uansett oppgjørsform, sier Bruun.

Departmentet ville ikke si noe om hva de synes om Rutes begrunnelse, men antyder et par ukers behandling av søknaden. Dersom ruter og NSB får det som de vil trer det nye bøteregimet i kraft fra 1. februar.