Aslak Fyhri
Foto: Bjørn Ruud / NRK– Om dette er framtida vet vi ikke, men det ønsker vi å finne ut, sier Aslak Fyhri, seniorforsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI).
Ønsket er at flere skal bruke el-sykkel, særlig istedenfor bilkjøring. El-sykkelen er på fremmarsj i Norge, men vi ligger langt bak andre land. I Sveits, Nederland og Tyskland utgjør el-sykler henholdsvis 20, 17 og 12 prosent av alle nye sykler.
– I Norge er det et mål at all vekst i trafikken i en by som Oslo skal skje med andre kommunikasjonsmidler enn bil. Sånn sett er el-sykkelen bra, den kan få flere til å begynne å sykle, sier Fyhri.
El-sykkelen fungerer som en vanlig sykkel, men man har mulighet til å få hjelp av batteriet på lange turer eller i oppoverbakker. (Se faktaboks)
To forskningsprosjekter
To ulike forskningsprosjekter er satt i gang. TØI, Norsk El-bilforening og Syklistenes landsforening har startet samarbeidsprosjektet «Gi sykkelen et dytt».
Tøi har også et prosjekt sammen med Oslo kommune og Akershus fylkeskommune: «Fra bil til sykkel i hovedstadsregionen».
Hundre personer i Oslo og Akershus er plukket ut til å teste el-sykkel i to til fire uker i forbindelse med de to prosjektene.
– Vi har en hypotese om at sykkelen for mange i Norge skal være et treningsverktøy og ikke et transportmiddel. Vi vil se om dette kan bidra til at folk får et nytt syn på sykkelen som transportmiddel, sier Fyhri til NRK.
Mange el-sykler ser ut som en vanlig sykkel, men batteriet gir et ekstra dytt i motbakker og får deg raskere fram.
Foto: Bjørn Ruud / NRKLangt bak andre land
Hulda Tronstad
Foto: PrivatGyda Kjekshus
Foto: Bjørn Ruud / NRKIfølge TØI viser en norsk undersøkelse at folk som bor i områder hvor høydedifferansen til sentrum er over 50 meter foretar 40-50 prosent færre sykkelturer enn de som bor i områder hvor høydedifferansen er under 15 meter.
– El-sykkelen kan få flere til å sykle selv om det er mange motbakker, sier Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes landsforening til Aftenposten.
Mål om 10 000 neste år
Mange flere enn de 100 som ble med som prøvekaniner ønsket å teste el-sykkel. Gyda Kjekshus har testet el-sykkel i ett døgn og er frelst.
– Jeg går rundt og smiler hele tiden, man har framdrift uten bråk og i oppoverbakker. Jeg kan sykle til jobb uten å bli gjennomsvett og samtidig få trim på vei tilbake om jeg ønsker det. Helt supert, sier Kjekshus.
Tanken er at jo flere som får prøve el-sykkel, jo flere vil kjøpe en. Ifølge Norsk el-bil forening ble det solgt 3000 el-sykler i Norge i fjor. Målet er 10 000 neste år og 60 000 de neste fem årene, skriver Aftenposten.
For å sykle på el-sykkel trenger man ikke førerkort og det er ingen aldersgrense. Man kan velge selv om man vil tråkke selv eller bruke batterikraft, sett at man ikke er tom for batteri.
El-sykkel-klager
Likevel er det ikke bare solskinn. Trygg trafikk får stadig inn klager på folk som kjører uforsvarlig med el-sykler. Syklistene skaper ofte farlige situasjoner, både på fortau og i lekeområder.
Gyda Kjekshus ser så langt få farer ved å bruke sykkelen.
– Dette er ikke farlig. Jeg prøvde å sykle så fort jeg kunne i går hjem fra forhandleren. Da kom sykkelen opp i 20 km/t på flatmark, forteller hun.
Men ifølge Trygg Trafikk er mange av el-syklene ofte fikset på, slik at de fungerer som mopeder.
- Electricbike.com har laget en liste over ti farer ved å bruke el-sykkel.
Se video fra 2011: Ungdommer trimmer el-sykkelen