– Vi skal fortelle om Fredrikstad, Hvaler og Østfolds fortreffelighet. I samarbeid med Cruisenettverk Østfold og Østfold Reiseliv er det utviklet kataloger med opplevelser fra hele fylket, forteller leder av Visit Fredrikstad og Hvaler, Maya Nielsen.
Målet er å inngå konkrete avtaler med de store i bransjen, cruiseoperatører, reisebyråer og arrangører, med andre ord de som formidler reiser og opplevelser.
Workshopen i den britiske hovedstaden kalles «Norway Day in London 2014», og arrangeres i regi av Innovasjon Norge og Cruise Norway.
– Vi er i ferd med å bli etablert som cruisehavn, noe vi finner svært spennende, sier leder av Visit Fredrikstad og Hvaler, Maya Nielsen.
Det første anløpet til det som kan bli et cruiseknutepunkt i Oslofjorden vil skje i september.
Øyhopping på Hvaler
Roar Bekkelund i Borg Havn kan fortelle at planleggingen for det første anløpet er i god rute, deretter er det er at mål i prosjektet å oppnå inntil 40 cruiseanløp i året innen 2020.
Lederen for Visit Fredrikstad og Hvaler har mye å fortelle om når hun møter britiske reiselivsfolk:
Østfold har et bredt tilbud til de besøkende, Gamlebyen, Oldtidsveien, øyhopping på Hvaler, en av Europas flotteste modelljernbaner, Ytre Hvaler Nasjonalpark og vandringer i vikingenes spor er noe av det som skiller seg ut. En teaser om Naultus Marinepark er også med til London. Fredriksten Festning og Haldenkanalen er også populære utflukter.
– Vi merker også en betydelig interesse for vår sjøhelt og oppdagelsesreisende Roald Amundsen internasjonalt, sier Nielsen.
Stor økning i cruisetrafikken
Tall fra Innovasjon Norge forteller om drøye 700.000 cruisegjester og tre millioner dagsbesøk til Norge i 2013. Det er en økning på 66 prosent fra 2009. Den største cruisehavnen er i øyeblikket Bergen, fulgt av Stavanger, Geiranger og Oslo.
Seniorrådgiver Tor Johan Pedersen i Innovasjon Norge forteller at rundt halvparten av de besøkende fra cruiseskipene ikke har bestilt noe forhåndsprogram, det gir handelsnæringen i det aktuelle området gode muligheter til å øke omsetningen.
– Turoperatører gir også sine reisende god tid til vandring på egen hånd. Det har vært en sterk økning i turoperatørtrafikken de siste to årene, og de tilbringer nå mer tid i regionen, forteller Tove Bergseng, markedsansvarlig for cruise og turoperatører i Visit Fredrikstad og Hvaler.