– Vi ønsker folk skal sykle mer, og det er en måte å heie på syklisten, sier gruppeleder for SV Marianne Borgen, som nå fremmer forslaget i bystyret.
Hun ønsker at antallet syklister skal være doblet i 2015.
– Oslo bystyre har ønsket at flere i Oslo skal bruke sykkel. Dette er ett av flere virkemidler vi kan bruke for å vise at vi setter pris på at folk velger sykkelen, sier Borgen.
Marianne Borgen (SV).
Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIXSV mener det handler om mer enn bare samferdsel og miljø.
– Vi ønsker at folk skal bruke sykkelen mer fordi det er god miljøpolitikk. Men det er også godt for helsa, og folk blir glade av det, sier Borgen.
- Synes du det bør bli gratis å ta med sykkelen? Si din mening i kommentarfeltet.
– Terskelen blir lavere
Nettopp symbolverdien i det å gjøre sykkelen gratis når kollektivtrafikken har ledig kapasitet er grunnen til at Syklistenes Landsforbund har jobbet med dette i flere år allerede, sier leder for Oslo-avdelingen, Torstein Bremset.
– Gevinsten vil være at flere vil velge sykkel og tenker på det som et alternativt transportmiddel. Terskelen blir litt lavere. Folk som bor oppe i åsene kan sykle til jobb og eventuelt ta T-bane eller trikk hjem, sier Bremset.
Han viser til et liknende tiltak i Danmark.
– Den største suksesshistorien er vel lokaltogene i København. De innførte dette for noen år siden og de sier de tjener penger på dette og øker kundegrunnlaget. Det er flere som løser vanlig billett rett og slett fordi de kan ta med seg sykkelen, sier Bremset.
Vil gjøre det gratis hele døgnet
Ola Elvestuen (V).
Foto: Alley, Ned / NTB scanpixForslaget blir også godt mottatt av miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen. Kanskje ikke så rart, for Oslo Venstre har programfestet gratis sykler på t-banen. Han sier at saken allerede er til vurdering og vil gå ett skritt lenger enn SV.
– Dette er noe vi ser på. Men det er klart at hvis vi skal gjøre dette gratis, må det være enten eller, sier Elvestuen, som vil gjøre det gratis å ta med sykkel hele døgnet.
Han frykter ikke at det kan bli trangt i et allerede presset kollektivtilbud med både sykler og barnevogner.
– Nå kan du ta med deg sykkelen i dag, men du må kjøpe en barnebillett. Systemet som er der i dag må uansett være der; dersom sjåføren mener at det er fullt, så har man rett til å avvise å ta med sykkel, sier Elvestuen.