Hopp til innhold

– Private kan få fart på utbygging av dobbeltspor

Utbyggingen av dobbeltsporet på jernbanen vil gå mye raskere hvis private kan bygge og drive enkelte strekninger, mener Høyre.

InterCity-tog på rødt lys

Erna Solberg mener OPS kan få fart på utbyggingen av jernbanen.

Foto: Cornelius Poppe / Scanpix

Erna Solberg

Erna Solberg (H), mener utbyggingen av jernbanen tar for lang tid.

Foto: Øijord, Thomas Winje / NTB scanpix
Magnhild Meltveit Kleppa, samferdselsminister

Magnhild Meltvei Kleppa (Sp), mener at Solberg overvurderer virkningen av OPS.

Foto: Odd Iversen / NRK

– Pengene vil strekke lengre, og vi vil få til en bedre pendlerfunksjon innover. Samtidig som vi fortsatt kan gjøre det innenfor rammene av en stor statlig Intercityorganisasjon, som vi mener må etableres for å få prosjektet realisert.

Tregt

Solberg mener bedre kår for pendlerne vil løse utfordringene med økt befolkningsvekst i Oslo. Hun er ikke fornøyd med regjeringens tempo på jernbaneutbyggingen av Inter City-strekningene mellom Oslo og Halden, Lillehammer og Skien.

– Jeg mener det tar for lang tid. Regjeringen må tenke helt nytt når det gjelder organisering. Vi fremmer derfor forslag om at det skal lages en egen Intercityprosjektorganisasjon, som må få mandat til å legge ut deler av strekningene ut på OPS, slik at vi raskt kan bygge mange strekninger på en gang.

Bare tøv

– Tre prøveprosjekter på veiutbygging førte til reduksjon i byggetiden på 40 prosent, sier Solberg.

Men samferdselsminister, Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) kjøper ikke høyrelederens argumenter, og mener hun har urealistiske forestillinger.

– Det er behov for å se på tidsbruken i planleggingsfasen, og det er vi i gang med. Men ikke minst er det behov for å bevilge betydelig mer penger. Men å påstå at OPS har medført 40 prosent lavere byggetid. Det er rett og slett tøv.