Dette er ikke den eneste traséen som har vært vurdert, men byårdet har kommet frem til at denne linjen vil være den beste.
– Det er også vurdert å gå om Kolsåsbanen fra Ullernåsen og ned på Fornebu, men det er valgt bort fordi alternativet fra Skøyen til Lysaker gir en større mulighet for ny byutvikling, sier Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V).
Han peker på at det samtidig gir en kortere reisetid fra Fornebu og inn til Oslo.
- Les også: Private kan sikre Fornebu-bane
Kan stå ferdig i 2022
Tidligere har også fylkespolitikerne i Akershus gått inn for metroløsningen, men når en framtidig T-bane kan begynne å frakte passasjerer mellom Majorstua i Oslo og Fornebu i Bærum er foreløpig usikkert.
Elvestuen mener imidlertid at 2022 er et årstall å ta sikte på.
– Det som gir en ekstra grunn for dette tidspunktet er at den da kan stå ferdig til et mulig OL og paralympics i 2022, sier han.
Mener staten må bidra
Elvestuen mener det er mulig å starte bygging av T-banen i 2017-2018, men det krever at pengene er på plass.
Den underjordiske T-banen vil koste i underkant av fem milliarder kroner og både fylkespolitikerne i Akershus og byrådet i Oslo baserer seg på at staten skal ta en stor del av regningen.
– Vi legger til grunn at de betaler 50 prosent, og det er også en del av Oslopakke 3-forhandlingene, sier Elvestuen.
Han mener det er flere ting som må være på plass.
– Dette må også være en del av National Transportplan og en tydelig statelig forpliktelse sammen med Oslo, og mulig grunneierbyråd og Akershus.