Hopp til innhold

Vil ha karakterstraff i Oslo-skolen

Oslo Høyre vil innføre tallkarakterer for god oppførsel som skal telle ved opptak til videregående skole.

Illustrasjon

Snart kan ungdomskole-elever i Oslo bli skremt av karakterpress for å slutte å bråke i timene.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Snart kan ungdomskole-elever i Oslo bli skremt av karakterpress for å slutte å bråke i timene.

Oslo Høyre vil nemlig innføre tallkarakterer for orden og oppførsel som skal telle ved opptak til videregående skole.

Bystyrekandidat for Høyre Øystein Sundelin ser for seg en forsøksordning for Oslo-skolen der alle elevene får karakteren 6 som et utgangspunkt.

– Trenger mer disiplin

Klasse 10 B på Ruseløkka skole har i siste liten fått vikar til første time, og det er ikke lett for en vikar å holde styr på 30 ukjente ungdomskoleelever.

Øystein Sundelin i Oslo Høyre

Høyres Øystein Sundelin vil innføre tallkarakterer for god oppførsel

Foto: Petter Sommer / NRK

Og det er dette Øystein Sundelin i Oslo Høyre vil til livs.

Han vil gi lærerne makten tilbake i ungdomsskolen ved å innføre tallkarakterer for orden og oppførsel.

– Vi trenger mer disiplin på ungdomskolen, og lærerne trenger virkemidler for å få ro i klassene. Hvis karakterer er avgjørende for videre skolegang så tror jeg folk roer seg i klasserommet, sier Sundelin.

Han tror ikke dette har noe med svake lærere å gjøre.

– Enhver person vil har problemer med å ha kontroll på 30 tenåringer.

De som kan bråke uten konsekvenser i dag skal altså straffes med dårligere snitt når de søker seg til videregående skoler.

Trynefaktor

Leder for Elevorganisasjonen i Oslo Einar Østby, lytter spent til Høyres forslag, men mener den såkalte trynefaktoren blir vanskelig å komme forbi.

– Trynefaktoren er nok det største problemet jeg ser ved dette forslaget. Jeg tror politikerne vil få det vanskelig med å definere klare retningslinjer.

Sundelin er ikke enig.

– Jeg tror lærerne har såpass god oversikt at det lett for dem å sette karakter når de får en så vid karakterskala som en til seks.

– En modningsprosess

Assisterende rektor Lars Åge Hjelseth på Ruseløkka skole mener skolene i Oslo allerede har tiltakene de trenger, og at elevene trenger flere sjanser fordi de er i en modningsprosess.

– For det første så tror jeg det er viktig at elevene får en sjanse til å begynne med blanke ark når vedkommende begynner på ny skole. Orden og oppførsel er noe som enkelt kan rettes opp i samarbeid med elev og foresatte, uten karaktersetting.

Dersom forsøket blir vellykket vil Høyre innføre en slik ordning på alle ungdomskoler i landet.

Les flere nyheter fra Oslo og Akerhus. Følg NRK Østlandssendingen på facebook og twitter.