Hopp til innhold

Vil ha jernbane over Svinesund

Svenske politikere vil skape sammenhengende region på 8 millioner mennesker fra Oslo via Göteborg til København.

Svinesundbruene

Helt siden Østfoldbanen ble bygget har ideen om jernbane over Svinesund vært luftet med ujevne mellomrom. Nå ønsker svenske politikere en slik løsning.

Foto: Rainer Prang / NRK

Utspillet kommer fra Ann-Sofie Alm og Anders Arnell fra det liberalkonservative svenske partiet Moderaterna.

Vil ha ny jernbanetrasé nærmere E6

De foreslår å bygge en ny jernbane som knytter Østfoldbanen og Bohusbanen sammen over Svinesund.

Det innebærer en trasé tettere på E6 enn dagens jernbanelinje mellom Oslo og Göteborg, som går via Kornsjø og sørøstover til Trollhättan før den snur mot sørvest og ender i Göteborg.

Bli med på togtur fra Kornsjø til Sarpsborg her!

Den nye banen vil krysse Svinesund og kobles på Bohusbanen, som går rett sør til Uddevalla, hvor Alm og Arnell ønsker å bygge en ny stasjon ved Torp i nærheten av E6, og videre til Göteborg.

  • Se kart nederst i artikkelen

Vil binde sammen region på 8 millioner

– Dette kan være en måte å knytte sammen Göteborg, Oslo og København til en 8-millionersregion på, sier Alm til Sveriges Radio .

Utspillet innebærer å bygge dobbeltspor for både gods- og persontrafikk langs hele strekningen, og Alm og Arnell ser for seg løsninger hvor godstrafikken kan ledes rett til Göteborg havn uten å gå via Göteborg sentralstasjon.

De anslår prisen til 15 milliarder kroner.

– Sporene som finnes i dag er ikke gode nok til å kunne kjøre høyhastighetstog på. Derfor trenger vi nye spor, og en ny strekning vil gi nytt liv til hele regionen, sier Alm.

Ideen om jernbanebru går tilbake til 1870

Tanken om å legge en jernbanetrasé over Svinesund er ikke ny. Den har vært luftet med ujevne mellomrom i årtier og går faktisk helt tilbake til den gangen Østfoldbanen ble bygget.

I artikkelen om Svinesundsbrua på Wikipedia står det at de første tanker om en bru over Svinesund kom rundt 1870, og da var det snakk om en jernbanebru nettopp for å koble Østfoldbanen, som da var under bygging, til den svenske jernbanen videre sørover til Göteborg.

Men det var særlig ett viktig hinder: Halden kommune gikk imot, fordi haldenserne ville at Øsfoldbanen skulle gå innom Halden sentrum.

Ifølge den samme artikkelen gikk haldenserne imot å bygge bru over Svinesund også innover på 1900-tallet - også når det primært var snakk om å bygge en bilbru. «Kompromisset ble å bygge brua slik at den aldri skulle kunne bygges om til jernbanebru», heter det i Wikipedias artikkel.

Så spørs det om det siste utspillet fra svensk side får tilslutning eller ikke.

Rød linje er den eksisterende linja mellom Strömstad og Göteborg. Grønn linje er eksisterende linje mellom Halden og Göteborg. Den blå linjen er en tenkt linje, basert på forslaget til Ann-Sofie Alm og Anders Arnell.

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Vil ha jernbane over Svinesund» i nytt vindu