Foreløpig kan ikke Solvik-Olsen love full utbygging før i 2030, slik det også går fram av Nasjonal transportplan, melder NTB.
– Jeg ønsker å gjøre dette kjappere, men tør ikke love det ennå, sa statsråden da han mandag talte på en jernbanekonferanse i Oslo.
Jernbaneverket mener de kan jobbe raskere og ha alt klart i 2027, opplyser fungerende jernbanedirektør Gunnar G. Løvås til Aftenposten.
Solvik-Olsen sier at han er opptatt av å få raskere beslutningsprosesser, og av kostnadskontroll.
– Det er ikke bare å pøse ut penger. Det vil være uansvarlig. Jeg er veldig opptatt av at vi ikke skal få kostnadsoverskridelser. Det er jo virkelig med på å forsinke,
sier Solvik-Olsen.
– Bør være ferdig i 2027
Fylkesordfører Ole Haabeth er ikke imponert over samferdselsministerens målsetting:
– Det er mulig, med det planverket vi har i dag, å kunne være ferdig innen 2027. Og da mener jeg at med det presset vi har på trafikkavvikling og den befolkningsøkningen vi har i dette området må vi gjøre dette så fort som mulig. Da er 2027 realistisk årstall, sier Haabeth til NRK.
Tre år er mye for dem som sitter i kø
Haabeth peker på at det har veldig mye å si for dem som sitter i køer i dag eller som ikke kommer med jernbanen. For dem er tre år ganske mye.
– Det er ikke nok å sette en dato og ikke endre noe annet. Vi har hatt mer enn nok av politikere før meg som har satt mål som de aldri har klart å innfri fordi at de ikke gjør grepene i bakkant for å innfri målene sine. Jeg vil heller sørge for at alt er på stell så kan vi gå ut og skryte av at vi kommer i mål raskere, sier Solvik-Olsen.
(NTB / NRK)