Vegvesenet har gått nøye gjennom alle mulige alternativer for å krysse fjellet. Og de har ikke bare sett på dagens alternativer, men tenkt helt nytt for fremtidens hovedvei til mellom øst og vest.
I alle alternativene som er vurdert, er det lagt inn nye tunneler og forkortelser av strekninger, men når alle forhold er vurdert er det E134 og riksvei 52 som prioriteres.
– Veiene vi har falt ned på, betjener flere områder enn en enkelt vei over Hardangervidda, fastslo fagdirektør i Vegvesenet Hans Silborn. Det er han som har ledet utredningsarbeidet.
Vegvesenet mener de korridorene de har valgt, dekker hele Vestlandet på en bedre måte med en overgang i sør – E134, og en i nord – riksvei 52 enn å prioritere Hardangervidda. Riksvei 7 over Hardangervidda er litt kortere for dem som skal til Bergen, men for trafikk som skal nordover til Sogn og Fjordane, eller sørover mot Stavanger-regionen, blir det en stor omvei.
Mange kriterier
Fremkommelighet om vinteren er bare en av faktorene som er vurdert.
Foto: Lien, Kyrre / SCANPIXVegvesenet har ikke først og fremst lagt vekt på hvor lett det er å holde veiene åpne om vinteren. Det er bare ett av mange kriterier, og uansett blir det store endringer i traseene sammenlignet med de som finnes i dag. Dette er i virkeligheten helt nye vegforbindeler mellom øst og vest.
I Haukelialternativet er det blant annet foreslått å ta en snarvei utenom Seljord, og bygge flere tunneller, til en samlet sum på 29 milliarder kroner. Haukelialternativet har klart den beste kost/nytteverdien av alle de som er foreslått.
På riksvei 52 tenker man seg en lang tunnel over Hemsedalsfjellet, noe som kommer til å øke fremkommeligheten, og senke reisetiden vesentlig.
Lang dragkamp
Det har stått strid om veien mellom øst og vest i mange år. Det satte sinnene i kok i 1992 da daværende samferdselsminister Kjell Opseth hestehandlet seg frem til at stamveien til Vestlandet skulle gå på E16 gjennom Valdres, via Lærdal.
Særlig i Hallingdal, der mange mente det var uholdbart at E16 fikk alle pengene, mens folk i virkeligheten kjørte over Hardangervidda og Hemsedalsfjellet.
Nå, 23 år etter, ligner det litt på omkamp.