Hopp til innhold

Vil ha grensesetting på lærerplanen

Stadig flere barn og unge velger å dele seksualiserte bilder på sosiale medier. Barneombudet etterlyser mer fokus på grensesetting fra skole og foreldre.

Ungdommer legger ut bilder og videoer av seksuell karakter

DELER BILDER: – Det er faktisk ulovlig både å utsette noen for noe de ikke har lyst til og å dele bilder en ikke har samtykke til, sier barneombud Anne Lindboe.

Foto: Laila Nguyen / NRK

Geir Oustorp

Geir Oustorp, leder ved forebyggende avdeling i Sør-Øst politidistrikt.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

Politiet sitter på titalls videoer av ungdommer som frivillig har sex. Videoene legges ut på sosiale medier som Snapchat eller lukkede grupper på Instagram.

– Før holdt det å si at «ja, jeg har hatt sex», men nå virker det som at du må vise at du har hatt sex. Jeg er overrasket over holdningen til dette, for de tenker ikke konsekvenser i det hele tatt, sier leder Geir Oustorp ved forebyggende avdeling i Sør-Øst politidistrikt til NRK.

Som NRK har fortalt, legger barn og unge frivillig ut sexbilder- og videoer av seg selv på sosiale medier.

Grensesetting inn på lærerplanen

barneombud Anne Lindboe.

Barneombud Anne Lindboe ønsker mer fokus på grensesetting i seksualundervisningen.

Foto: NRK

Nå etterlyser barneombudet mer fokus på grensesetting som en del av seksualundervisningen i norsk skole.

– Utdanningsmyndighetene har ikke tatt det ansvaret de har her. Selv om det står i lærerplanen at de skal lære om grensesetting så vet vi at så mange som halvparten ikke gjør det. De klager over at seksualundervisningen er for dårlig, sier barneombud Anne Lindboe.

Hun mener at læringen må inn allerede på barnehageplanet.

– Her må man inn allerede fra barnehagen, lære barn om grensesetting og kropp, for å fortelle hva som er greit og ikke greit. Og at det faktisk er ulovlig både å utsette noen for noe de ikke har lyst til å dele bilder en ikke har samtykke til, sier Lindboe.

En annen hverdag med sosiale medier

– Har kunnskapsmyndighetene tatt tilstrekkelig ansvar?

konstituert kunnskapsminister Henrik Asheim.

Konstituert kunnskapsminister Henrik Asheim.

Foto: NRK

– Det tror jeg myndighetene og skolen alltid har gjort. Men jeg tror vi har hatt en fokus i norsk skole som ikke har tatt godt nok innover seg den virkeligheten som mange unge lever i i dag. En virkelighet som handler om at en også står i et krysspress med sosiale medier og forventninger. Derfor er det kanskje vanskeligere for ungdommer å sette grenser i dag med så mange forskjellige plattformer, sier konstituert kunnskapsminister Henrik Asheim.