Den siste tiden har Østlandssendingen satt fokus på at Oslo-skolen er etnisk delt.
Ved enkelte skoler vil det til høsten være
, og motsatt på den andre siden av byen.Til tross for at han nå er ute av Oslo-politikken, foreslår tidligere skolebyråd Robert Wright å plassere alle de etnisk norske elevene i en klasse ved skoler der flerkulturelle er overrepresentert. Han er bosatt på Stovner og har selv en sønn som skal begynne på en skole med et overtall av flerkulturelle til høsten.
- Mitt barn er altså en minoritet, spredd tynt utover for å pynte på statistikken. Våre barn blir et middel for å sørge for integreringen av de andre, prøvekaniner i et relativt sterkt sosialt eksperiment, sier Wright til
VIDEO: - Kan være et sosialt problem
Hindrer fraflytting
Wright, som var skolebyråd i Oslo fra 1990 til 1991, tror at løsningen med egne klasser for etnisk norske elever kan forhindre fraflytting.
– Det tror jeg kan bidra til en trygghet som kan hindre noen i å flytte. Dermed er dette et forslag for å fremme integrering, sier Wright.
Erfaringsmessig tror han uansett at etnisk norske barn og flerkulturelle barn leker mest med «sine egne».
– Men når de går på samme skole, vil de likevel få kontakt og bli kjent, sier han til avisen.
Lei skolebyråden
Tidligere har både frivillig bussing og
blitt foreslått for å få bukt med problemet.Men byrådet i Oslo vil ikke være med på å kalle den delte Oslo-skolen et problem, og mener det dermed ikke er behov for en bedre utjevning.
- Skolebyråd Torger Ødegaard burde snakke med etnisk norske foreldre i disse områdene. Redselen og fortvilelsen over det som skjer, er stor. Ingen er tjent med at alle har flyttet om noen år, sier Wright.
Til det svarer Ødegaard:
- Mitt fokus er ikke etnisitet, men at elevene skal trives og lære mest mulig på skolen. Vi vet at de aller fleste velger å gå på nærskolen sin. Mange skoler med over 50 prosent minoritetsandel er bedre i lesing og matte enn skoler både i byen og på landet.