Hopp til innhold

Vil ha egne felt for rørleggere og møbelleveringer

LO og NHO frykter at framkommeligheten for nyttetrafikken på E18 blir forhandlet vekk på Østmarksetra. Derfor ber de om egne felt for varetransport, håndverkere og elbiler.

LO og NHO om E18

VARENE MÅ FRAM: Regiondirektør Nina Solli i NHO Oslo og Akershus og leder Roy Pedersen i LO i Oslo er bekymret for framkommeligheten for varetransporten.

Foto: Olav Juven / NRK

– Rørleggere kan ikke ta trikken. Folk skal kanskje ha levert varer hjem, kanskje en ny sofa. Den kan heller ikke komme med tbane eller trikken, sier Nina Solli i NHO Oslo og Akershus.

Sammen med LO krever NHO at gods- og annen nyttetrafikk slippes frem på veiene.

– Vi mener det bør være miljøfelt der også nyttetransport får tilgang. Og vi må ha kapasitet slik at det er mulig å komme frem også med bil.

Bekymret

Denne uka er det innspurt i byrådsforhandlingene på Østmarksetra i Oslo mellom Arbeiderpartiet, SV og Miljøpartiet De Grønne. Både SV og MDG gjorde en skrinlegging av ny E18 gjennom Asker og Bærum til en av sine hovedsaker i valgkampen.

Det bekymrer regiondirektør Nina Solli i NHO Oslo og Akershus og leder Roy Pedersen i LO i Oslo. De har nå forfattet en felles appell til forhandlingspartnerne med sine krav om hva ny E18 bør inneholde.

– For oss handler det om at det ikke er noen alternativ å ikke bygge ut E18 vestkorridoren sier Nina Solli.

Hun viser blant annet til en undersøkelse som analyseselskapet Pöyry gjorde for Asker kommune i 2012. Den viser at næringslivet taper opp mot én milliard kroner i året på å stå i kø på denne veien. I 2030 vil kostnadene ha økt til mer enn to milliarder kroner hvert år hvis ikke noe gjøres.

– Veksten i gods øker med to prosent i året. Det betyr at i løpet av 20 år vil den øke med 40 prosent. Det koster faktisk næringslivet 1 milliard kroner å stå i denne køen hvert eneste år.

Felles brev

At noe må gjøres er leder i LO i Oslo, Roy Pedersen, enig i. Solli og Pedersen har skrevet et felles brev til forhandlerne på Østmarkasetra der de sier seg enige i at veksten i persontrafikken skal tas kollektivt, men påpeker at for veksten i nyttetrafikken er veinettet eneste alternativ.

Les uttalelsen fra LO og NHO om E18 her

Felles krav er derfor både egen bussvei for at pendlerne skal komme seg raskt på jobb, egne miljøfelt for el-biler der også næringstransporten får tilgang og en moderat rushtidsavgift for å dempe køene.

– Vi må finne en løsning på godstransporten. Det er varer som skal frem, nødvendig for å kunne ha et fungerende næringsliv. Det er også nødvendig for at servicetilbudet til Oslos befolkning skal være tilfredstillende.

Forhandlingsleder på Østmarksetra, Raymond Johansen, har ikke vært tilgjengelig for kommentar.