– Rørleggere kan ikke ta trikken. Folk skal kanskje ha levert varer hjem, kanskje en ny sofa. Den kan heller ikke komme med tbane eller trikken, sier Nina Solli i NHO Oslo og Akershus.
Sammen med LO krever NHO at gods- og annen nyttetrafikk slippes frem på veiene.
– Vi mener det bør være miljøfelt der også nyttetransport får tilgang. Og vi må ha kapasitet slik at det er mulig å komme frem også med bil.
Bekymret
Denne uka er det innspurt i byrådsforhandlingene på Østmarksetra i Oslo mellom Arbeiderpartiet, SV og Miljøpartiet De Grønne. Både SV og MDG gjorde en skrinlegging av ny E18 gjennom Asker og Bærum til en av sine hovedsaker i valgkampen.
Det bekymrer regiondirektør Nina Solli i NHO Oslo og Akershus og leder Roy Pedersen i LO i Oslo. De har nå forfattet en felles appell til forhandlingspartnerne med sine krav om hva ny E18 bør inneholde.
– For oss handler det om at det ikke er noen alternativ å ikke bygge ut E18 vestkorridoren sier Nina Solli.
Hun viser blant annet til en undersøkelse som analyseselskapet Pöyry gjorde for Asker kommune i 2012. Den viser at næringslivet taper opp mot én milliard kroner i året på å stå i kø på denne veien. I 2030 vil kostnadene ha økt til mer enn to milliarder kroner hvert år hvis ikke noe gjøres.
– Veksten i gods øker med to prosent i året. Det betyr at i løpet av 20 år vil den øke med 40 prosent. Det koster faktisk næringslivet 1 milliard kroner å stå i denne køen hvert eneste år.
Felles brev
At noe må gjøres er leder i LO i Oslo, Roy Pedersen, enig i. Solli og Pedersen har skrevet et felles brev til forhandlerne på Østmarkasetra der de sier seg enige i at veksten i persontrafikken skal tas kollektivt, men påpeker at for veksten i nyttetrafikken er veinettet eneste alternativ.
Felles krav er derfor både egen bussvei for at pendlerne skal komme seg raskt på jobb, egne miljøfelt for el-biler der også næringstransporten får tilgang og en moderat rushtidsavgift for å dempe køene.
– Vi må finne en løsning på godstransporten. Det er varer som skal frem, nødvendig for å kunne ha et fungerende næringsliv. Det er også nødvendig for at servicetilbudet til Oslos befolkning skal være tilfredstillende.
Forhandlingsleder på Østmarksetra, Raymond Johansen, har ikke vært tilgjengelig for kommentar.