Hopp til innhold

Vil ha dobbeltspor innen 15 år

Østfold-politikere går sammen for å få bygget dobbeltspor gjennom fylket dobbelt så fort som det Jernbaneverket planlegger.

Jernbane, tog, Østfoldbanen

Illustrasjonsbilde.

Foto: Håvard Wien / NRK

I motsetning til Jernbaneverkets planer om dobbeltspor gjennom Østfold om 30 år, vil nå Høyre og Arbeiderpartiet bygge på halve tiden.

Løsningen, ifølge politikerne, er stort sett å bruke dagens trasé.

- Klokt å gjøre dette

- Når Stortinget og regjeringen ikke har et klart mål for når dobbeltsporet til Halden skal stå ferdig, mener jeg at det Østfold gjør nå er meget klokt. Her kombinererer man en Intercity-strekning til Halden med doble spor, og på enkelte strekninger kan man da kjøre i 250 km/t, og da kombinerer man Intercity med Stortingets ønske om å få opp farten, sier tidligere NSB-sjef, Osmund Ueland.

Les også: Krever ny togtrasé

Les også: – Bind Østfold sammen

Les også: Ueland raser mot sen togutbygging

Prislapp: 20 milliarder

Forslaget som Arbeiderpartiet har lagt frem, får støtte fra Høyre og fylkestingsrepresentant Greta Kant, som også er leder for Jernbaneforum Øst.

- Det er vel og bra at vi nå har samlet oss i Østfold. Det viktige nå er at LO og Ap i Østfold tar kontakt med LO og Ap nasjonalt og får aksept fra dem før 14. september. Da har jeg tro på at dette kan løse seg, sier Kant.

I Sarpsborg er det ikke rom for dobbeltspor der linja går nå. Derfor blir ett av problemene med et høyhastighets dobbeltspor, å finne en ny trase her.

Prislappen for både dobbeltspor og høyhastighetsbane er satt til 20 milliarder kroner, og Ap-politiker Helge Kolstad tror at de skal klare å bygge jernbanen på ti år fra 2013.

- Det vi først må gjøre er å samle Østfold, og det betyr at vi må bestemme oss for hvor linja skal gå. Det tror jeg er mulig å gjennomføre på et par år, og mens vi jobber med det bør vi også få staten med på at det skal prosjektfinansieres og at vi får en pott penger slik at vi kan få en rask bane frem til Halden og videre frem til grensa og inn i Sverige, sier Kolstad.

Vil starte byggingen i 2013

Arbeiderpartiet tar nå i fylkestinget initiativ til avtaler med kommunene langs linja og Jernbaneverket for å få i gang nødvendig planarbeid, slik at strekningen Moss-Halden skal være utbyggingsklar om 2-3 år.

Formålet er å kunne starte arbeidet i marken fra 2013, og bygge hele banen i løpet av ti år.

Dobbelsporet skal gå innom byene i ytre Østfold, med tilpasninger i Moss, Fredrikstad og Halden.

Under en time mellom Halden og Oslo

Planene går ut på at banen må bygges for minst 200 km/t, med 250 km/t på en del strekninger.

Politikerne ønsker at togene bør gå både raskere og oftere gjennom fylket, med under en times reisetid mellom Halden og Oslo og to timers reisetid mellom Oslo og Gøteborg.

Planene går også ut på at det skal være kapasitet til vesentlig økt godstransport, noe som er i tråd med ønskene formulert i et samarbeidsprosjekt mellom Oslo, Østfold, Västra Götaland, Göteborg, Halland og Øresund-regionen om rask og effektiv togforbindelse ut i Europa.