Hopp til innhold

Vil ha bedre landingsplasser for ambulansehelikoptre

Etter helikopterulykken på Sollihøgda i fjor blir Vegdirektoratet bedt om å legge bedre til rette for landingsplasser langs veiene. – En helt ny problemstilling for oss, sier Vegdirektoratet.

Helikopterulykke Sollihøgda

Flygeren og en anestesilege døde da ambulansehelikopteret styrtet på Sollihøgda i fjor.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Det var den 14. januar 2014 et helikopter fra Norsk Luftambulanse skulle lande ved et ulykkessted langs E16 på Sollihøgda. Helikopteret traff en kraftlinje og styrtet i bakken. To personer omkom og en person ble alvorlig skadet i ulykken.

I sin rapport etter ulykken, som ble offentliggjort onsdag, kommer Statens havarikommisjon for transport (SHT) med flere tilrådinger som kan bedre sikkerheten for ambulansehelikoptre. De ønsker blant annet at det skal bli lettere for helikoptre å lande langs veiene.

Havarikommisjonen ønsker økt bruk av såkalte forhåndsdefinerte landingsplasser. Hvis pilotene på forhånd vet hvor de kan lande, vil det være tryggere enn om de må lande på ukjente plasser. Derfor må havarilommer og rasteplasser utformes slik at de er egnet for helikopterlanding.

Les også:

Vil følge opp

Vegdirektoratet tar tilrådingen fra SHT alvorlig.

Kjell Bjørn Vinje

Pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Vegdirektoratet ser alvorlig på konklusjonen i rapporten.

Foto: Knut Opeide

– Vi kommer til å gå nøye gjennom rapporten og se på den tilrådingen som gjelder Statens vegvesen. Vi tar sikte på å gjennomføre dette arbeidet så fort som mulig, sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Vegdirektoratet.

De har ikke vært involvert i arbeidet med rapporten, men de har vært kjent med at SHT har sett på ambulansehelikoptrenes landingsmuligheter.

Flere tilrådinger

I rapporten blir også samferdselsdepartementet bedt om å ta ansvaret for at hindringer for helikoptrene blir bedre registrert i en egen database.

Tom Cato Karlsen

Statssekretær i samferdselsdepartementet, Tom Cato Karlsen, sier de vil gå grundig gjennom rapporten.

Foto: Karlsen, Anette / NTB scanpix

– Vi vil nøye sette oss inn i de anbefalingene som SHT tilrår, og se på hvordan vi på best mulig måte kan bidra til å løse de problemstillingene som løftes fram i rapporten, sier statssekretær Tom Cato Karlsen.

– Det er for tidlig å si hvor raskt det er mulig å få oppdatert hinderdatabasen slik at den blir så god som SHT ønsker, også fordi dette vil måtte involvere flere departementer, fortsetter han.

SHT mener også at Norsk Luftambulanse kan bedre sitt sikkerhetsarbeid når de lander på ukjente steder. Dette arbeidet er allerede i gang, opplyser informasjonsavdelingen i Norsk Luftambulanse.

Ny problemstilling

Vegdirektoratet har ikke oversikt over hvilke utfordringer de får, når flere plasser skal utformes slik at helikoptre kan lande.

– Vi starter nå et registreringsarbeid for å se på hvilke muligheter vi har. Da kommer vi også til å snakke med helikopterselskapene og Luftfartstilsynet om hvilke kriterier som er viktig for dem, og hvilke krav de stiller til en landingsplass. Vi må også finne ut hvor tett plassene bør ligge, sier Vinje.

Vegdirektoratet har ikke oversikt over hvilke plasser som egner seg for helikopterlanding i dag, selv om de antar at det er mulig å lande mange steder.

– Vi har ikke hatt noe spesielt fokus på dette tidligere, sier Vinje.

– Så dette er en ny problemstilling for dere?

– Det er det.