Hopp til innhold

Vil ha "kompiskjøring" også på Ring 3 og Mosseveien

Elbilene må tilbake i kollektivfeltene også på østsiden av byen, mener flere Oslo-politikere og elbilbrukere. Forutsetningen må være den samme som på E18 vestover, at elbilene tar med seg flere passasjerer inn mot Oslo.

Elbiler og kollektivfelt

FORBUD: Statens Vegvesen har bestemt at elbiler ikke får lov til å kjøre i kollektivfeltene på Ring 3 og Mosseveien under opprustingen av Brynstunnelen. Forbudet gjelder fram til tunnelen står ferdig i 2017.

Foto: Lotten Christiansen / NRK

Elbilfører Bård Brænde er en av mange som er frustrerte over at elbilene er kastet ut av kollektivfeltene på Ring 3 og Mosseveien.

Brænde har kjørt elbil hver eneste dag i nesten ett år. Han synes forbudet er både uforståelig og unødvendig.

Bård Brænde

MISFORNØYD: Elbilfører Bård Brænde synes det er snodig at man ikke har gjort det samme som på vestsida, med to mann i bil og tidsstyring i rushtrafikken.

Foto: Lotten Christiansen / NRK

– Jeg skal prøve å stå opp tidligere eller kjøre litt seinere inn, for å se om dette kan gå smidig, men akkurat nå syns jeg det er helt sort-hvitt. Det er på grensen til det tåpelige.

Tilbake til "kompiskjøring"

Lederen i samferdsels- og miljøkomiteen, Eirik Lae Solberg fra Høyre, foreslår å innføre kompiskjøring for elbiler også på sør- og østsiden av Oslo.

– Det funket bra på E18 vestover og vi ser at det kan funke bra her.

– Da sørger vi for å opprettholde fordelene for elbiler sånn at vi får en mer miljøvennlig bilpark. Samtidig som vi kan bidra til at trafikken glir bedre ved at flere kjører sammen inn til Oslo, sier Solberg.

Evaluerer fortløpende

Hilde Ulvik

BUSSEN FØRST: Prosjektleder Hilde Ulvik i Statens Vegvesen tror at elbiler i kollektivfeltet på Ring 3 ville skape forsinkelser for busstrafikken på strekningen.

Foto: Lotten Christiansen / NRK

Prosjektleder i Statens Vegvesen, Hilde Ulvik, utelukker ikke at det kan bli aktuelt å oppheve elbilforbudet i kollektivfeltene, men sier at det etter mindre enn to uker er for tidlig å vurdere det for Ring 3.

– Vi ser nå at folk driver og leter seg fram til hvor de kjører, og det er forskjell fra dag til dag hvilke veier som folk kjører på, sier Ulvik.

– Da kan det være mer aktuelt å se på en passasjerløsning på Mosseveien, hvis situasjonen der glir bra, sier Ulvik.

Byrådet må stoppe forbud

Erling Lae Solberg og Hallstein Bjercke

SAMKJØRING: Bystyremedlemmene Erling Lae Solberg (H) og Hallstein Bjercke (V) ser ikke hvorfor det ikke skulle fungere med kompiskjøring også på østsiden av Oslo.

Foto: Lotten Christiansen / NRK

Lae Solberg fra Høyre er fornøyd med at vegvesenet åpner for en omgjøring, men mener at opphevingen av forbudet i så fall ikke bør gjelde kun for Mosseveien.

Også nestleder i Oslo Venstre og medlem av byutviklingskomiteen i bystyret, Hallstein Bjercke, støtter forslaget.

Han etterlyser nå en større innsats fra byrådet for å få omgjort vedtaket som nekter elbiler å bruke kollektivfeltene på østsiden.

– Samferdselsbyråden i Oslo må nå ta grep, ta dialogen med staten og vegvesenet for å få til disse fordelene for elbilene igjen, sier Bjercke.