Fakta
Dette vil være en enkel løsning på en langvarig konflikt. I tillegg skape bedre forhold for reiselivet i dalen, sier Carl I Hagen.
Han ser for seg at på den ene siden av dalen kan man drive snøscootersafari på merkede løyper, mens på den andre siden kan de skiløperene som vil ha det stille og fredlig gå.
Dette er et lettvint forslag som lett lar seg gjennomføre, og det bør kommunene selv få anledning til å gjøre uten byråkratisk innblanding fra Fylkesmannens miljøvernavdeling, sier Fremskrittspartilederen.
Hagen vil ikke gå nærmere inn på hvem som skal få nordsiden av dalen og hvem som skal få sørsiden, heller ikke hvor skillet mellom snøscooterland og skiland skal gå.
Dyrelivet tror han ikke vil ta skade av økt scootertrafikk. - Jeg kan ikke se noen vanskeligheter med dette. Det er mange steder man tillater scooterkjøring og det er så stor plass på vidda at dette ikke er noe problem, sier Hagen.
Han understreker at det er viktig at kommunene selv får bestemme hvor det skal være lov å kjøre snøscooter.