- Det har vært en fantastisk sommer for oss, og nordmenn dominerer som vanlig blant de som besøker oss, sier turistsjefen i Strømstad - Åsa Massleberg til NRK.
I likhet med hele den vestsvenske kysten, har Strømstad nytt godt av flott vær sommeren 2013.
- Det er klart været betyr mye. I år har det vært helt strålende, sier hun.
Les også:
Nasjonalpark trekker folk
Årsakene til at Strømstad har hatt storinnrykk av turister i år, er foruten været, i følge turistsjefen, at begrepet "nasjonalpark" nå begynner å sette seg.
- Det har vært veldig bra besøk på Koster, og mange vil ut i nasjonalparken her, sier Masselberg.
Det var i 2009 at Sverige åpnet sin første, nasjonale marine nasjonalpark.
Området på 45.000 hektar dekker kommunene Strømstad og Tanum, og det meste av nasjonalparken ligger i havet.
Informasjonssenteret Naturum, som er knyttet til parken på Ekenäs på Syd-Koster har blitt en suksess.
20.000 har besøkt informasjonssenteret for Kosterhavets nasjonalpark siden åpningen like før jul og fram til og med midten av juli i år.
- Flere og flere er nå klar over nasjonalparken, og ønsker å oppleve den på nært hold, sier Massleberg.
Les også:
- Svært gode tall
Statistikken, som ble presentert fra Västsvenska Turistrådet for få dager siden, fanger ikke opp juli og august i år, som tradisjonelt er de sterkeste turismånedene langs kysten.
Statistiska Centralbyråns( SCB) tall fram til og med juni er svært hyggelig lesning, for alle innen vestsvensk turistnæring.
Turismen økte i Vest-Sverige under juni i år med hele 16 prosent flere overnattinger sammenlignet med samme måned i fjor.
Det innebærer drøyt 75.000 flere gjestenetter på hotel, vandrerhjem og i hyttelandsbyer.
Doble omsetningen innen 2020
Västsvenska Turistrådet har som oppdrag å selge Västra Götaland som destinasjon.
Målet er intet mindre enn å fordoble omsetningen av turisme i regionen innen år 2020.
Turistrådet har tatt inn over seg at konkurransen om turistene er knallhard, og markedsundersøkelser, statistikk og kunnskap om de ferierendes ønsker er satt høyt på dagsorden.
Norge i prioritert gruppe
For å nå sine mål har Västsvenska Turistrådet hele tiden følere ute i markedet, og jobber aktivt via sosiale medier.
De prioriterte utenlandsmarkedene er Norge, Danmark, Tyskland, Storbritannia, USA, Frankrike, Italia, Russland og Kina.
I løpet av 2013 har det også blitt bygget flere hotell og annen bokapasitet tilsvarende 500 rom.
Samtidig har belegget på hotellene i Vest-Sverige økt fra 49 til 50 prosent, ifølge statistikk fra SCB.
- Norge et prioritert marked. Visit Sweden har satset, og vi kommer til å få en økning i juli og august i år, sammenlignet med tidligere år, sier Åsa Massleberg til NRK.