Hopp til innhold

Nordmenn handler ølet sitt i utlandet

Sju av ti nordmenn handler øl utenfor landegrensene.

øl

PRIS OG UTVALG AVGJØR. Det er folk som bor i grensenære områder som står for sjokktallene ølhandel i grenseland, og for tre av fire er det de lavere prisene som lokker, viser undersøkelse.

Foto: Leon Neal / AFP

En undersøkelse gjennomført av Brewers of Europe i 2013/2014 viser at nordmenn er «verstinger» i Norden, når det gjelder grensehandel av øl.

Hele 66,9 prosent har enten selv kjøpt eller fått andre til å kjøpe øl for seg, skriver magainet apéritif.no.

For tre av fire er det de lavere prisene på andre siden av grensen som lokker.

Les også:

Pris og utvalg bestemmer

Foruten at det handles mye på motsatt side av grensen, reiser nordmenn hyppig viser undersøkelsen. 10 prosent av de som deltok i undersøkelsen forteller at de reiste flere enn 10 ganger på ølhandel årlig.

Men selv om det reises ofte, havner nordmenn allikevel nederst på listen over ølhandel i Norden. Den gjennomsnittlige Norden-boeren kjøper 23 liter. Nordmenn er i bunnen med 5,8 liter og danskene på topp med 36,6 liter per tur, og svenskene hakk i hel, viser undersøkelsen fra Brewers of Europe .

Mens prisargumentet er det viktigste for alle som har svart på undersøkelsen, mener 34,5 prosent av nordmenn som handler øl utenlands at også det større utvalget er av betydning.

Grensehandel av alkohol er dog ikke forbeholdt nordmenn. Så mye som hver tredje flaske sprit som nytes i Danmark skal komme fra Tyskland, skriver apéritif.no.

Taper milliarder

Den svenske bryggerinæringen er skremt av utviklingen.

Undersøkelsen i regi av Brewers of Europe viser at 25 prosent av svenskene som handler utenfor Systembolaget, kjøper mellom 24 og 120 ølbokser av gangen.

Kvoten internt i EU er på 110 liter per gang man krysser en grense.

Organisasjonen Sveriges Bryggerier etterlyser politisk handlingsvilje både i forhold til sysselsetting, restriktiv alkoholpolitikk og tap av innenlandske avgifter.

I følge apéritif.no er situasjonen ikke noe bedre i Norge, og det beregnes at ølhandelslekkasjen alene utgjør tapte alkoholavgifter og moms på til sammen 83 millioner euro.