Flyet har et vingespenn på 88 meter og krever en rullebane som er minst 3 km lang. Det 600 tonn store flyet landet på norsk jord 10.26.
Flyet frakter utstyr for det norske Forsvaret tilbake fra Afghanistan.
Containerne og kjøretøyene som er ombord med flyet klassifiseres som sensitivt materiell, og kunne derfor ikke sendes over land eller med båt. Tre personer fra det norske Forsvaret fulgte transporten fra Afghanistan til Norge for å passe på materiellet.
– Flyet kommer med ti 20-fots containere og tre store kjøretøy. Kjøretøyene veier mellom 12 og 26 tonn og er rundt ti meter lange, sier kaptein Jan Petter Archer fra Transport operativ seksjon i Forsvarets logistikkorganisasjon.
Gigantiske Antonov AN-225 «Mriya» fløy første gang i desember 1988. Opprinnelig ble det bygd for å frakte den russiske romfergen.
– Dette er en historisk dag, særlig for oss som jobber i flybransjen, sier medierådgiver Lasse André Vangstein ved Oslo lufthavn til NRK.
For tungt for asfaltdekket
Fullastet veier flyet 640 tonn. Det er for tungt til at flyet kan bli stående stille på det vanlige dekket på Oslo lufthavn, opplyser Vangstein. Flyet er nå parkert på militært område et stykke unna.
I bildegalleriet under kan flyet sees parkert et stykke unna terminalen. Lossingen av kjøretøyer og containere startet umiddelbart etter at flyet var parkert.
Se bildene av monsterflyet
Tunge oppdrag
Da Sovjetunionen på 80-tallet bygde sin egen romferge, hadde de bruk for et fly til å transportere fergene mellom fabrikken og oppskytings- og landingsplassen. Oppgaven gikk til Antonov designbyrå i Ukraina.
Flyet finnes kun i ett eksemplar. Etter Sovjetunionens fall ble romfergeprogrammet skrinlagt av økonomiske årsaker. Dermed ble flyet stående og forfalle inntil den etter drøyt ti år ble restaurert, forbedret, og fikk sivil sertifisering.
- LES OGSÅ: Verdens største passasjerfly til Oslo
- LES OGSÅ: Vil lande gigantfly på Gardermoen
Fra 2001 ble det tatt i bruk av Antonov Airlines til de aller tyngste transportoppdragene.
– Flyet er så stort at vi må ha spesialtillatelse fra Luftfartstilsynet for å kunne ta det ned, sier Vangstein ved Oslo lufthavn.
240 verdensrekorder
Flyet kan frakte store gjenstander på opp til 250 tonn inne i lasterommet eller 200 tonn på utsiden av flykroppen. Den utvendige lasta kan vere 70 meter lang.
Ifølge Antonov kan 50 biler få plass i det 44 meter lange lasterommet, som totalt kan ramme 250 tonn last.
Produsenten hevder at de har satt 240 verdensrekorder, både i totallast og størrelse på enkeltkolli. I 2009 fraktet flyet en last som som omfattet en elektrisk generator på 190 tonn. Den ble fløyet fra Tyskland til Armenia.
Ifølge Avinor har Antonov An-225 planlagt avgang fra Gardermoen igjen fredag kl 10.00.