Hopp til innhold

Ventetiden til værs da 97 av 100 ansatte sluttet

Først fikk Mette Hoseth beskjed om å vente 17 måneder på svar. Siden er fristen utsatt to ganger. Nå er hun lei av treg saksbehandling.

Mette Hoseth

VENTER: Mette Hoseth synes flyttingen av Pasientskadenemnda har gått for hardt ut over pasienter og pårørende.

Foto: Sissel Annett Myklebust / NRK

– Vi får svarfrist på tre uker og slipper alt vi har i hendene for å svare på deres brev. De kan tydeligvis holde på så lenge de vil, sier Mette Hoseth.

I 2016 ble faren hennes operert på Sykehuset Østfold. Operasjonen gikk ikke som den skulle, og åtte uker senere døde han.

Han mente sykehuset gjorde en feil, og på dødsleiet ga han familien en oppfordring:

– Han ba oss «ta dem» slik at det blir gjort endringer, sier Hoseth.

Mette Hoseth far

DØDE: Per Steinar Guvåg ble operert for tre og et halvt år siden. Familien mener en feil under operasjonen gjør at de bør få erstatning.

Foto: Privat

De bestemte seg for å ta opp kampen. Det har krevd mer tålmodighet enn de kunne ane.

Har fått to brev om utsettelse

Først søkte familien om erstatning hos Norsk pasientskadeerstatning, men nådde ikke frem. De anket til Pasientskadenemnda, og fikk beskjed om at det ville ta 17 måneder å behandle saken.

Da de 17 månedene nærmet seg slutten, fikk de beskjed om å vente nye åtte måneder. Denne uka fikk de beskjed om at nemnda trenger ytterligere åtte måneder.

Svaret kommer ventes først neste år. Da har de ventet i to og et halvt år.

– Hver utsettelse bringer opp mye følelser. Det hadde vært greit om moren min fikk svar før hun går bort, sier Hoseth.

Kun tre av hundre ville flytte

De siste årene har ventetiden hos Pasientskadenemnda økt kraftig. Mens det tok ni måneder å avklare en sak i 2009, var behandlingstiden på 23 måneder i fjor. 680 saker har ligget mer enn to år.

En av hovedforklaringene er flyttingen. Regjeringen bestemte nemlig å samordne flere klageorganer innen helsesektoren i Bergen. Kun tre av hundre ansatte fra Oslo ble med over.

– Vi har måttet lære opp nye medarbeidere. Nå er opplæringen gjennomført, men det vil fortsatt være etterslep, sier Vivian S. Erstad.

Hun er avdelingsdirektør for pasientskadeerstatning i sekretariatet som behandler sakene før nemnda avgjør. Det siste året har de behandlet langt flere saker, men samtidig har det kommet flere klager. Dermed har ikke ventetiden gått så mye ned som de hadde håpet.

– Vårt mål er å avklare sakene raskere enn i dag. Vi har stor forståelse for at det er viktig for den enkelte å få en avgjørelse innen rimelig tid, sier Erstad.

Nekter å gi opp

Mette Hoseth tenker stadig på dem som mangler krefter til å kjempe.

– Rundt omkring i landet sitter folk som er skadet og ikke får sluttført en klagesak. Det må være kjempetøft.

– Har du vurdert å gi opp?

– Nei, for jeg har gitt et løfte til faren min. Derfor kan vi ikke gi opp, sier hun.