Hopp til innhold

Venstre vil fjerne gateparkeringen

Til gjengjeld vil partiet tilby plasser i nye kommunale parkeringshus. Det overrasker Høyre.

Parkeringsautomat
Foto: Kathrine Lunde Halvorsen / NRK

– Det er trangt i Oslo sentrum. Vi trenger å rydde gatene for å få plass til flere gågater, flere sykkelstier og å bedre tilgjengeligheten for kollektivtrafikken, sier Venstres Ola Elvestuen.

For å få bedre plass må de parkerte bilene bort, mener Elvestuen. Da trenger de et parkeringshus som kommunen kontrollerer.

– Vi foreslår et kommunalt eid parkeringsselskap.

Bør Oslo få kommunale parkeringshus? Skriv din kommentar nederst i artikkelen.

Overrasket

Høyre er overrasket over at Venstre synes parkeringshus er en kommunal oppgave. Særlig med tanke på hvordan partiet ikke har hørt på Høyres forslag om å bygge parkeringshus under Lille Bislett, under Youngstorget og Fridtjof Nansens plass.

– Venstre har gått imot forslagene gang på gang. Så her har Høyre i utgangspunktet sagt ja til å fjerne all gateparkering, men Venstre har takket nei til at markedet skal fungere, sier Rune Aale-Hansen, som er Høyres gruppeleder i St. Hanshaugen bydel.

Ola Elvestuen sier de har vært imot parkeringshus på blant annet Youngstorget på grunn av beliggenheten.

– Det er ikke attraktivt å bruke de mest attraktive stedene til parkeringshus. Vi får heller komme tilbake til hvor de kommunale parkeringshusene skal ligge, sier Elvestuen.

Ønsker kontroll

Ola Elvestuen

Ola Elvestuen.

Foto: Bente Johanne Haugen / NRK

Venstres kommunale parkeringsselskap skal både bygge og drive parkeringshus. En forutsetning er at summen av parkeringsplasser over og under bakken ikke skal øke. Mange vil kanskje stusse over at et privatiseringsvennlig parti som Venstre mener at parkeringshus er et kommunalt ansvar. Det har Elvestuen følgende svar på:

– I dag er forslagene om parkeringshus og hele parkeringsregimet i sentrum for mye dominert av interessegrupper som står mot hverandre. Vi trenger noen som ser på helheten. Vi trenger å ha kontroll etter at parkeringshusene er bygget, med tanke på pris og hvordan plassene skal disponeres.

– Vil kommunale parkeringshus bli billigere eller dyrere enn dagens parkeringshus?

– Det må vi vurdere over tid. Vi må legge til rette for at de faktisk brukes. I dag er det tilgjengelige parkeringshus i sentrum, men de brukes i for liten grad fordi det er for dyrt. Sånn sett bør det kanskje være billigere.

– Men blir det billigere, så blir det jo også flere biler i sentrum.

– Vi jobber ut fra en helhet der vi tilrettelegger for bedre kollektivtrafikk, sykkeltilgjengelig, bedre for gående.

– Ingen kommunal oppgave

Selv om Rune Aale-Hansen støtter tanken om at mer av parkeringen bør legges under bakken, er han helt uenig i at dette skal driftes av kommunen.

– Kommunen skal konsentrere seg om sin virksomhet, som helse og velferd til innbyggerne, og ikke om parkeringsanlegg.

For å få bort parkeringen i sentrumsgatene markede regulere parkeringsanleggene selv, mener høyrepolitikeren.

– Vi vet at dagens marked allerede fungerer, sier Aale-Hansen.