Det går fram av Venstres alternative statsbudsjett, som ble lagt fram i dag. Den desidert største påplusningen i forhold til regjeringens opplegg er to milliarder kroner mer til drift og vedlikehold av jernbanen.
Jernbane står høyt på Venstres forhandlingsliste
Trine Skei Grande
Foto: Sørbø, Krister / NTB scanpix– Jernbane og kollektivtransport er en av Venstres hovedprioriteringer i forhandlingene med regjeringen, sa Venstre-leder Trine Skei Grande da Venstres satsinger ble presentert på en pressekonferanse torsdag.
Dårlig standard på strømforsyning, signalanlegg, sporveksler og annen infrastruktur er en viktig årsak til forsinkelser i togtrafikken i Oslo-området.
Da den rødgrønne regjeringens siste statsbudsjett ble lagt fram i september, inneholdt dette en kraftig økning av jernbaneinvesteringene. Forfallet ville imidlertid øke, ifølge Jernbaneverket.
- Investeringene må ikke gå på bekostning av den viktige jobben med å ta vare på den jernbanen vi har, slik at vi kan sørge for en mer punktlig og pålitelig toggang i tiden framover, uttalte jernbanedirektør Elisabeth Enger.
Ringerike og Kongsvinger
I tillegg til to milliarder til drift og vedlikehold, vil Venstre bruke 150 millioner kroner ekstra på jernbaneplanlegging. Det skal blant annet brukes på Intercity-triangelet, Ringeriksbanen og opprusting av Kongsvingerbanen.
Venstre vil øke belønningsordningen til kollektivtransporten, som Oslo og Akershus er en del av, med 304,7 millioner kroner til 1,25 milliarder kroner. Partiet ønsker å innføre en ny belønningordning til sykkelsatsing og setter av 100 millioner kroner til dette.