Været avgjør om du sykler til jobb

Du kikker ut. Det regner, er kaldt og du bestemmer deg: I dag får sykkelen stå, jeg tar bussen. Mye tyder på at du ikke er alene.

Sykkeltelleren på Tåsen

SYKLER TIL JOBBEN I OPPHOLDSVÆR: Tall fra sykkeltellerne og statistikk over været viser at det er færre som sykler når det regner. Her passerer dagens syklist nr. 500 på Tåsen. Tellingen skjer når syklisten triller over stripene i asfalten noen meter bak syklisten på bildet.

Foto: nina didriksen / NRK

– Været har kjempestor betydning for om folk sykler til jobb eller velger andre fremkomstmidler, sier May Andrine Gran i Oslo kommunes sykkelprosjekt.

Statistikken for sykling i Oslo og oversikten over vær og vind i hovedstaden tyder på at hverdagssyklistene lar vær og vind avgjøre om de tar tohjulingen fatt:

De månedene det regnet mye var det også færre som syklet forbi sykkeltellerne i hovedstaden.

Statens vegvesen har sykkeltellere på Tåsen, Veitvet, Helsfyr og Mosseveien, og vi ser sammenhengen mellom regn og sykling når vi sammenligner periodene fra april til september i år og i fjor.

April i år var svært tørr, mens april i fjor lå over normalen for nedbør. I april i år var det 31 prosent flere som syklet.

I september i år sank antallet syklister 12 prosent sammenlignet med september i fjor – og været: 158 millimeter nedbør, mot bare 42 millimeter i september i fjor.

Forskning fra andre land, blant annet Nederland, viser det samme.

Tar bussen eller bilen

May Andrine Gran

TELLER SYKLISTER: May Andrine Gran er kommunikasjonsrådgiver i sykkelprosjektet i Oslo kommune.

Foto: nina didriksen / nrk

– Jeg tror de tar bilen eller reiser kollektivt, svarer May Andrine Gran på spørsmålet om hvor det blir av syklistene når det regner.

– Det er mer kø og trangere på bussen.

– Er det et problem at folk lar sykkelen stå når det regner?

– Ja, det er et stort problem. Mer trafikk, særlig biltrafikk, gir mer forurensning, mer støy og flere ulykker, så det er absolutt ikke bra at folk velger spesielt bil, sier Gran.

– Tar på full habitt

Men ikke alle lar seg affisere av det våte:

Vigdis Gautvik

SYKLER TIL JOBBEN: Vigdis Gautvik sykler til jobben hver dag. – Når det regner tar jeg på regnklær og sydvest, sier hun. Denne dagen har hun fri og har syklet til Storo og handlet 15 lammeskanker til et selskap.

Foto: nina didriksen / nrk

– Når det regner, tar jeg på meg regntøy og sydvest, ler Vigdis Gautvik, syklist nr. 527 forbi sykkeltelleren på Tåsen denne formiddagen. Ni grader og sur vind er ingen hindring.

– Jeg sykler til og fra jobben. Det er ikke så langt mellom Nordberg og Rikshospitalet, men veien går litt opp og ned, sier hun.

For at flere skal sykle oftere må de legge om hverdagsvanene sine. Da må det også bli lettere å sette seg på sykkelen.

Vil ha trygg vei

– Folk må føle at veien til jobb er trygg, sier May Andrine Gran i Oslo kommune.

– I undersøkelser svarer folk at grunnen til at de ikke sykler mer, er at de føler seg utrygge i oslotrafikken. Vi gjør en stor innsats. Vi legger rød asfalt i sykkelfeltene, vi lager sykkelbokser inn mot veikryssene slik at syklistene skal komme først frem i krysset og være synlige. Dette er tiltak som gjør at syklistene sparer tid, sier Gran.

Men uansett om du sykler, går, tar buss eller bil er det nok langt igjen til du opplever dette køkaoset!