MS Hamen, som i årevis har ligget som et kraftig irritasjonsmoment for Strømstad kommune, fastboende og turister på svensk side av Iddefjorden, ankom havna i Hirtshals den 8. desember i fjor, og har på nyåret i år gjennomgått en fasadeforskjønning.
Enkelte plater er byttet ut i skipet, og det er påført maling.
I disse dager pågår det trykkspyling og maling ombord, og 1. juni skal skipet forlate Hirtshals havn i følge havneoversikten.
Les også:
Sverige-Norge-Danmark
Da MS Hamen ga seg i vei fra Hälle på svensk side av Iddefjorden den 6. desember i fjor gikk turen via Halden havn.
I følge Sjøfartsdirektoratet var det på dette tidspunktet ikke gitt slepetillatelse for MS Hamen i norsk farvann.
I Halden var skipet ikke velkomment, og det gikk ikke mange timene før slepebåter tok Hamen ut innseilingen til Halden under Svinesundbruene.
Dagen etter ankom Hamen Hirtshals, der det har ligget siden.
Dels har Hamen ligget i en tørrdokk, mens restaureringsarbeider pågikk, og i de siste fire månedene ved kaia i Hirtshals havn.
NRK har via epost spurt talsmann for Stiftelsen som eier Hamen, Arne Øistein Holm, hvilke planer man nå har for skipet uten å få svar.
Les også:
- Ikke vårt ansvar
MS Hamen var fra 2005 vernet i Norge.
Skipet, som er et motorskip i klinket stål og bygget i England i 1949, er ifølge eierne et av de få gjenværende i sitt slag fra den norske utenriksflåten, som seilte i nordeuropeisk-, Nordsjø- og Østensjøfart.
Før jul i 2010 fikk eierne av skipet 450 000 kroner til sikring av skipet, men i mars året etter sank det etter en plutselig lekkasje, men ble reddet opp igjen.
Tiden gikk, og svenske myndigheter ble mer og mer ivrige i forhold til å få vekk skipet fra Hälle.
I 2011 ble Stiftelsen bak Hamen først suspendert og senere ekskludert fra foreningen for fartøyvern.
Riksantikvaren inndro sommeren 2011 rundt 1, 5 millioner kroner, som var bevilget MS Hamen, og fratok samtidig skipet vernestatus.
Tidligere i år søkte Hamens eiere Riksantikvaren om et foreløpig beløp for 2013 på 400 000 kroner.
Saken ligger til vurdering hos Riksantikvaren, som tidligere har gitt uttrykk for at eventuelle bevilgninger og vernestatus ikke nødvendigvis henger sammen.
Seksjonsleder Alexander Ytteborg hos Riksantikvaren slår denne uka fast, at skipet ikke er Riksantikvarens ansvar.
- Båten er fremdeles ikke vårt ansvarsområde, sier Ytterborg til NRK.no.