– Du er den tapende part.
Det seks år siden den alvorlige ulykken for Iversen. Stedet var Rudskogen og på besøk var familie og venner.
På et tidspunkt hengte beinet seg opp i motorsykkelen.
Thomas Anker Iversen har tankene om den dramatiske ulykken friskt i minnet.
Foto: Rahand Bazaz / NRK– Jeg tenkte at dette kom til å gå til helvete. Motorsykkelen skulle den ene veien, og jeg den andre, sier Iversen.
Farten var på 120 kilometer i timen.
– Ryggen min var knekt før jeg landet etter smellet. Jeg skjønte at karrieren min mest sannsynlig var over, sier Iversen.
I dag kjører han motorsykkel på vei, og har hendelsen friskt i minnet.
– Jeg har havnet i mange nestenulykker på vei. Jeg fikk en erfaring jeg ikke skal ha. Det var på mange måter flaks at dette skjedde på bane og ikke på vei, sier han.
Politiet med ekstra ressurser
Innen 2030 vil nasjonale veimyndigheter halvere antall drepte i trafikken. De mener fleste ulykkene skjer fordi førere av MC ofte ikke har nok erfaring eller kompetanse.
Politiet setter nå inn støtet for å sørge for at færrest mulig dør på norske veier. Det blir flere kontroller på de mest trafikkerte veiene i sommer.
– Vi setter inn ekstra ressurser, og vil fokusere på europaveiene og riksveiene våre. Det betyr ikke at det er fritt frem på de andre veiene, sier sjef for Utrykningspolitiet (UP), Knut Smedsrud til NRK.
Sjef for Utrykningspolitiet, Knut Smedsrud.
Foto: Helena Rønning / NRKI fjor døde 21 motorsyklister på norske veier. Vi må tilbake til 2016 for å finne et tilsvarende høyt tall.
– Tre av fire dødsfall på motorsykler skjer i sving. Det er enten at man sklir eller stivner, sier politisjefen.
Hver gang Thomas Anker Iversen setter seg bak styret passer han på å være fokusert nok. Han husker de enorme smertene etter fallet i 2017.
Foto: Rahand Bazaz / NRKTrygg Trafikk: Tenk på dette
De siste fem årene har i gjennomsnitt 18 motorsyklister dødd i trafikken. 149 personer har blitt hardt skadet i samme tidsperiode.
Thomas Anker Iversen tror ikke på flere UP-kontroller som løsningen på å komme ned til null drepte i trafikken.
Thomas Anker Iversen mener han ikke hadde overlevd uten denne ryggskinnen.
Foto: Rahand Bazaz / NRK– Det hadde vært lurt for mange å ha en obligatorisk dag på bane før man tar førerkortet for motorsykkel. Folk vil dra på med motorsykkel, det kommer vi ikke unna, sier han.
Trygg Trafikk peker på flere fareelementer ved å kjøre motorsykkel, og mener bilførere ofte feilbedømmer deres avstand og hastighet.
Regionsleder i Trygg Trafikk Viken, Nina Gjervik.
Foto: Trygg Trafikk– Vi ser at fjorårets ulykkestall for MC var bekymringsfullt høyt. Det må vi ta på alvor og sammen med flere aktører jobber vi med flere tiltak for å få ned tallene for årets sommer, sier Nina Gjervik, regionsleder i Trygg Trafikk Viken.
Hun mener trafikanter må bli vant til at tohjulingene nå er på veien igjen etter en lang vinterdvale.
– UPs kontroller er viktige verktøy for å få ned antallet ulykker, men dette er et samspill. Jeg tenker at alle trafikanter må ta ansvar og være oppmerksomme, sier Gjervik.
Tenker du på noe?
Hei!
Har du lyst til å tipse meg om en mulig sak? Ta gjerne kontakt på e-post.