Utestengt fra arbeidsplassen

330 industriarbeidere er utestengt fra arbeidsplassen sin på grunn av krangel om lønn.

Kongsberg Automotive

Kongsberg Autmotives lokaler på Hvittingfoss.

Foto: Bendiksby,Terje / SCANPIX

Tillitsvalgte fra fabrikken som Kongsberg Automotive eier i Ohio i USA, møter onsdag den norske ledelsen av selskapet.

Grunnen er at de vil få i gang forhandlingene om lønn som har vært fastlåste i flere måneder. 330 arbeidere venter på at konflikten skal løses slik de kan gå tilbake på jobb igjen.

Bekymret for arbeiderne

Da forhandlingene om nye kontrakter for stålarbeiderne strandet, gikk ledelsen til lockout, og 327 ansatte ble nektet å gå på jobb. Dette skal ha skapt store problemer for de ansatte.

- De ansatte får stadig høyere kredittkortregninger, sier Mark Shaw, forhandlingskontakt for United Steel Workers i USA.

Shaw er forhandlingsleder for stålarbeiderne, og er bekymret for de ansatte som i fire måneder har vært utestengt fra jobben sin ved bildelsfabrikken.

- Disse menneskene fortjener jobbene. Jeg tror ikke noe liknende hadde blitt tolerert i Norge, sier han.

Ulovlig i Norge

Det som opprører det norske fellesforbundet er at midlertidig arbeidskraft ble leid inn for å fylle hullet etter arbeiderne som var i lockout. I USA er det lov, men utenkelig i Norge.

- Dette tar vi veldig sterk avstand fra. Det ville vært utenkelig å gjøre i Norge. Vi anerkjenner at det er tillatt i USA, men vi mener at norske bedrifter ikke bør oppføre seg sånn i USA heller, sier Atle Høie, internasjonal sekretær i Fellesforbundet,

- Må bli konkurransedyktig

Konflikten mellom ledelsen i Kongsberg Automotive i Ohio og arbeiderne begynte da selskapet krevde at arbeidstakerne godtok et lønnskutt opp mot 40 prosent.

Det amerikanske bilmarkedet sliter alvorlig i oppoverbakke, og store bilprodusenter som General Morors taper enorme summer for hver måned som går.

Fabrikken som Kongsberg Automotive kjøpte i Ohio i januar leverer girskiftesystemer og kabler til den kriserammede bilindustrien. Dette krever lønnskutt, mener informasjonsdirektør Ronny Lie i Kongsberg Automotive.

- Slik situasjonen har vært, har vi ikke vært i stand til å vinne nye kontrakter. Dette er et tiltak for å komme i en konkurransedyktig situasjon. Våre kunder i USA sier at de ønsker våre produkter, men de ønsker de til en lavere pris, og derfor var vårt forslag å redusere lønninger, sier han.