En matrevolusjon er i ferd med å innta hovedstadsområdet. Sakte, men sikkert blir en etter en av burgerkjedene kastet ut av kjøpesentrene. Det påvirker også hvilke kunder som søker dit.
I mai blir sultne tenåringer sannsynligvis erstattet av eldre kunder på Lillestrøm torv. Burgere og frityros blir erstattet med ris og rå fisk, når Burger King ikke får fornyet kontrakten sin etter femten års drift.
– Vi jobber med å optimalisere butikkmiksen på Lillestrøm torv så den blir riktigst mulig for oss. Helse har også mye større fokus nå enn for et par år tilbake. Forsøpling rundt fastfood-restaurantene er også en faktor som spiller inn, forklarer senterleder ved Lillestrøm torv, Dagfinn Lerberg.
Skeptiske til amerikansk fastfood
I Oslo sentrum er McDonald's allerede kastet ut fra Aker Brygge og Østbanehallen. Begge steder blir burgerkjeden erstattet av en gourmetrestaurant som lover friske, sunne råvarer.
Ved Statens institutt for forbruksforskning har de forutsett denne utviklingen en stund.
– I 2009 gjorde vi en stor undersøkelse der vi kartla nordmenns vaner rundt «mat i farta». Over halvparten svarte at de helt bevisst unngikk spisesteder som kiosker, storkiosker og fastfood-kjeder, sier Annechen Bugge ved Statens institutt for forbruksforskning. Hun forsker på nordmenns matvaner.
– Begrunnelsen for dette var at folk mente det var for mye usunn mat og ensidige menyer der. Det er også en konvensjonell skepsis til amerikansk fastfood, sier Bugge.
Vil fortsette å vokse
Til tross for at de møter motstand og stengte dører, har Burger King ingen planer om å gi seg. Bare hovedstadsområdet har de i dag 12 restauranter, og de har store ambisjoner framover:
– Vi er ikke fornøyde med at vi må flytte fra Lillestrøm sentrum. Vi har hatt gode erfaringer der i mange år, så det er synd, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør i Burger King Skandinavia, Sven Hars.
– I Oslo og Akershus planlegger vi å vokse med cirka 10 enheter de nærmeste få årene, sier Hars.
Hovedstadsfenomen
At burgerkjeder er uønsket på enkelte sentre er foreløpig et hovedstadsfenomen. Handelsorganisasjoner i Bergen, Trondheim og Stavanger som NRK har vært i kontakt med sier de ikke kjenner seg i igjen i fenomenet.
I årene som kommer ønsker både Burger King og McDonald's å vokse seg større i Norge. Spørsmålet er om flere sentre etterhvert vil kaste dem på dør. Statens institutt for forbruksforskning mener burgerbransjen jobber hardt for å følge med i tiden.
– Det er tydelig gjennom reklame og produktutvikling at fastfood-kjedene har fått med seg forbrukertrendene. De fokuserer mye på at de tilbyr rent norsk storfekjøtt, mye grønnsaker og i tillegg sunnere versjoner av ulike menyer, sier forsker ved SIFO, Annechen Bugge.
– Men det er mange som uttrykker skepsis til amerikanske fastfood-kjeder, og det handler ikke bare om maten, men om konseptet og hele spisekulturen, sier Bugge.