Hopp til innhold

UP tør ikke stanse lastebiler på E6

UP mener det er for risikabelt å stanse lastebiler, og etterlyser flere kontrollplasser.

Lastebiler på E6

Lastebilene ligger tett innpå hverandre på E6.

Foto: Tomas Berger/NRK

Forbikjøringer langt over fartsgrensen og vogntog som ligger farlig nær hverandre på motorveien er et dagligdags syn på vei nordover på E6 gjennom Østfold.

Etter at UP i går sa at de ønsket å nekte vogntog å kjøre forbi hverandre på norske motorveier kom lederen av lastebileierforbundet i Østfold, Erik Graarud, med et annet forslag.

Heller flere kontroller enn et forbud.

– Vi tar imot flere kontroller fra myndighetene med glede. Både hvis noen ligger og sperrer høyre kjørebane og bruker flere kilometer på å komme forbi, og når det gjelder avstandsholdet, sier han til NRK.

UP skulle gjerne ha stoppet så mange som mulig, men de gjør det nesten aldri. Det er rett og slett for farlig å stoppe tungtrafikken her.

– Det går på helse-, miljø-, og sikkerhetstiltak som vi har. Det betyr at vi sliter med å finne plasser å ta disse kjøretøyene ut for videre kontroll. Vi skulle ønske at dette var tilrettelagt bedre, sier distriktsleder i UP Follo og Østfold, Stein-Olaf Røberg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kontrollposter for lastebil

Det er åtte mil mellom kontrollpostene på Svinesund og Ås.

Foto: Grafikk/NRK

Ikke planlagt flere kontrollposter

Roar Midtbø Jensen

Roar Midtbø Jensen i Statens vegvesen sier at det ikke er planlagt flere kontrollposter gjennom Østfold.

Foto: Tomas Berger/NRK

På motorveiene i dag er det få plasser der UP kan foreta sikre kontroller. For eksempel er første kontrollsted etter riksgrensa på Svinesund åtte mil unna - i Akershus.

Foreløpig blir det heller ikke flere.

– Per dags dato har vi ingen slike planer. Da må vi ha en nærmere dialog med politiet for å få rede på hva som er behovene og ønskene fra deres side, sier Roar Midtbø Jensen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Men UP mener det må settes i gang strakstiltak. Den voldsomme ulykken i Sverige, kunne like gjerne ha skjedd her i Norge.

Utrykningspolitiet synes yrkessjåførene tar for lite hensyn både til fart, føre og avstand.

– Så lenge det er en økning av antall kjøretøy på vei, så vil dette i verste fall bare bre om seg, sier Røberg.